I våras anmälde Sveriges Konsumenter det svenska spelet Star Stable Online till Konsumentverket för spelets upplägg med köp i appar. I dag kommer nästa steg: tillsammans med den europeiska konsumentorganisationen BEUC och 21 andra konsumentorganisationer från 17 länder anmäler Sveriges Konsumenter några av världens största företag i gamingbranschen till CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter för brott mot marknadsföringslagen, konsumentköplagen och avtalsvillkorslagen.

Kraven i anmälan:

  • Att priserna för köp inuti spel alltid ska anges i spelarens nationella valuta, lätt synliga.
  • Att möjligheten till köp som grundinställning (defaultläge) kopplas bort i spelen.
  • Att användningen av villkor som ger spelutgivarna rätt att när som helst dra tillbaka eller ändra funktioner och innehåll som spelaren redan betalat för upphör.

Anmälan görs mot bakgrund av BEUC:s nya rapport Game over – continue cooling consumers och norska Forbrukerrådets rapport Getting Played – the true cost of virtual currency (se länkar nedan). Rapporterna har granskat hur några av världens största speltitlar använder sig av låtsasvalutor för att dölja spelens verkliga kostnader.

– Vi kan inte se något skäl att erbjuda de här låtsasvalutorna för riktiga pengar annat än för att försöka lura konsumenter. Och det är särskilt upprörande eftersom det ofta är barn som blir av med sina pengar, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Barn spelar bort mycket pengar

Barn i Europa spenderar i snitt 450 kronor i månaden på köp inuti spel och är särskilt sårbara för vilseledande och manipulativa marknadsföringsmetoder. Påhittade valutor gör det ofta svårt och ibland teoretiskt omöjligt att räkna ut den verkliga kostnaden. Spelföretagen påstår gärna att gamers föredrar påhittade valutor, men det stämmer inte.

– Det finns inget roligt med att sitta och räkna ut växelkurser samtidigt som du försöker spela ett datorspel. Och ingen gillar att bli lurad. Vi har sett om och om igen hur gamingcommunityt vänder sig emot användningen av de här valutorna, säger Sinan Akdag.

Branschens utveckling går alltmer mot att du kan ladda ner spelen gratis, men sedan lockas du köpa saker medan du spelar. Samtidigt säljs flera av spelen som rapporten granskat till fullpris. Gemensamt för spelen oavsett pris är att köpuppmaningarna är många.

– Företagen pratar gärna om mikrotransaktioner när det gäller köp i spel. Men det är ofta missvisande eftersom ett enda köp kan handla om flera tusen kronor, säger Sinan Akdag.

BEUC:s chef Augustín Reyna instämmer och tillägger:
– Onlinevärlden innebär stora utmaningar för konsumentskyddet. Våra medlemmar har identifierat en lång rad svagheter. Nu måste lagstiftarna agera och visa att även om spelvärlden är virtuell så måste den anpassa sig efter reglerna i verkligheten.

Sveriges Konsumenter har sedan tidigare uppmanat Google och Apple att i deras butiker ställa krav på spelutvecklare att dölja köpuppmaningar till spelare som valt att inte kunna genomföra köp.

Fotnot: Konsumentverket har ännu inte meddelat hur det går i det ärendet med Star Stable.

Bakgrundsfakta:

  • Dagens anmälan omfattar sju spelföretag: Electronic Arts, Epic Studios, Mojang Studios, Roblox Corporation, Activision Blizzard, Supercell och Ubisoft.
  • Av de 50 mest spelade spelen 2023 hade 21 spel virtuella valutor. Av dessa 21 spel har 8 åldersgränsen 12 år eller yngre. Bland mobilspelen innehåller mer än 75 procent av de 40 mest populära gratisspelen någon form av köp inuti appen.
  • 2020 genererade köp inuti spel 50 miljarder dollar globalt. (Cirka 525 miljarder kronor.)
  • Virtuella valutor förekommer även i sociala medier som TikTok.
  • I Sverige spelar 8 av 10 barn datorspel och bland barn mellan 9 och 12 år är det 61 procent som någon gång har köpt saker inuti ett spel. När mediemyndigheten 2023 ställde frågan om vad barn blir osams med sina föräldrar om, svarade 15 procent av barn mellan 9 och 12 år att de blir osams om hur mycket pengar de spenderar på eller i datorspel.

Organisationerna bakom anmälan:
BEUC (Bureau Européen des Unions de Consommateurs), Testachats/Testaankoop (Belgien), Bulgarian National Consumers Association (Bulgarien), Kypriakos Syndesmos Katanaloton (Cypern), Forgrugerrådet Tænk (Danmark), CLCV och UFC-Que Choisir (Frankrike), Kuluttajaliitto (Finland), vzbv (Tyskland), Ekipzo och Kepka (Grekland), Adiconsum och Altroconsumo (Italien), Consumentenbond (Nederländerna), Forbrukerrådet (Norge), Federacja Konsumentow (Polen), Deco (Portugal), Spolocnost ochrany spotrebitelov (S.O.S.) Poprad (Slovakien), Sveriges Konsumenter (Sverige), Fédération romande des consommateurs (Schweiz), , Asufin, Cecu och OCU (Spanien).

Bilagor till rapporten:
Rapporten Game over
Annex I
Annex II
Anmälan till Konsumentverket
Norska rapporten Getting played

För intervjuer:
Sinan Akdag, sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, 072-061 69 40

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09