Redan 2023 anmälde Sveriges Konsumenter och 19 andra europeiska konsumentorganisationer Meta till CPC-nätverket, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter där svenska Konsumentverket ingår. Anmälan resulterade i att Meta sommaren 2024 tvingades genomföra förändringar.

Men efter en juridisk bedömning av Metas nya affärsmetoder anser nu konsumentorganisationerna att företaget trots förändringar fortsatt bryter mot grundläggande konsument- och dataskyddslagstiftning. Dessutom bryter Meta mot regler i den nya förordningen om digitala marknader (DMA).

Har blundat för lagstiftning länge

Sveriges Konsumenter understryker att kritiken som riktas mot Meta inte enbart följer av nya regelverk, utan framför allt rör en sedan länge bristfällig hantering av persondata.

– Meta hävdar ofta att de tvingas försämra sina tjänster på grund av nya lagar och regler. Men i själva verket är problemet att de blundat för lagstiftning som länge varit på plats, säger Sinan Akdag, sakkunnig digital konsumenträtt.

Framför allt handlar kritiken om att Metas traditionella tjänst samlar in för mycket persondata och att det är otydligt vad konsumenter ombeds samtycka till. Användare som vill använda tjänsten utan personanpassad reklam får välja mellan att betala 80 kronor i månaden eller genomlida reklamavbrott i flödet. Det sistnämnda bryter mot kraven i den nya förordningen om digitala marknader (DMA).

Bryter mot GDPR

För att öka konkurrensen på digitala marknader kräver förordningen nämligen att de allra största företagen tillhandahåller en tjänst utan personanpassning. Men den icke personanpassade tjänsten ska vara av samma kvalitet som den vanliga. Här menar Sveriges Konsumenter att Meta har misslyckats.

– Att ständigt avbryta flödet med reklamavbrott som inte går att skippa innebär att tjänsten blir objektivt sämre än den vanliga varianten. Det är ett medvetet sätt att valla användare mot den personanpassade tjänsten. Men den personaanpassade tjänsten bryter i sin tur mot GDPR, säger Sinan Akdag.

Sveriges Konsumenter vill nu att tillsynsmyndigheterna agerar mot Meta och säkerställer att det europeiska regelverket respekteras.

Sveriges Konsumenters krav:

  1. Det europeiska konsumentskyddsnätverket (CPC) och EU-kommissionen bör vidta åtgärder mot Metas konsumenträttsliga överträdelser. Företaget förmedlar fortfarande missvisande och otydlig information till konsumenter.
  2. Den irländska dataskyddsmyndigheten bör tillsammans med övriga dataskyddsmyndigheter i europeiska dataskyddsstyrelsen granska Metas efterlevnad av GDPR, och påskynda arbetet med att vidta lämpliga åtgärder.
  3. EU-kommissionen bör säkerställa att Meta följer kraven I den nya förordningen om digitala marknader (DMA).

Bakgrund

För intervjuer:
Sinan Akdag, sakkunnig digital konsumenträtt, sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, 072-061 69 40

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09