Det var i juni 2023 som Sveriges Konsumenter tillsammans med 22 andra medlemmar i den europeiska konsumentorganisationen BEUC anmälde 17 flygbolag för greenwashing. Flygets klimatpåverkan kommer inte att lösas på många många år och klimatkompensation är alldeles för osäkert för att kunna räkna med, konstaterade vi bland annat i rapporten Green (F)lying. Trots det har flygbolagen i sin reklam fått det att verka som om det går att flyga klimatsmart.

Det är bakgrunden till anmälningarna till medlemsländernas respektive konsumentmyndigheter. Och i dag kom svaret från CPC, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter: De instämmer i konsumentorganisationernas påståenden om greenwashing. De har dessutom utökat granskningen till att omfatta 20 flygbolag. Flygbolag som nu får 30 dagar på sig att redovisa åtgärder. Om CPC inte nöjer sig med svaren kan man vidta vidare åtgärder som exemepelvis sanktioner.

Har lurat sina kunder medvetet

– Det är fantastiska nyheter att myndigheter från hela Europa erkänner att konsumenter har blivit lurade av flygbolagens greenwashing. Det är oacceptabelt att flygbolag har kunnat få konsumenter att betala för att klimatkompensera sina resor – utan bevis för att kompensationen funkar över tid – eller att träden ens planteras, säger Monique Goyens, chef för BEUC.

Johanna Hållén, generalsekreterare håller med:

– Flyget är en av de branscher med störst utsläpp. Att just flygbolagen ägnar sig åt greenwashing är därför särskilt allvarligt. Nu utgår vi från att de gör som myndigheterna kräver och skärper sig.

6 potentiellt vilseledande metoder som flygbolagen använder, enligt konsumentmyndigheterna:

  • Att man skapar det felaktiga intrycket att konsumenten genom att betala en extra klimatkompensation kan minska eller helt uppväga koldioxidutsläppen från en resa.
  • Att de använder termen "hållbara flygbränslen" (SAF) utan att tydligt redovisa vilken  miljö- och klimatpåverkan sådana bränslen har.
  • Att de använder termer som "grön", "hållbar", "ansvarsfull" eller andra underförstått gröna påståenden.
  • Att flygbolag hävdar att de går mot nettonollutsläpp av växthusgaser eller liknande, utan att ange tydliga och verifierbara åtaganden, mål eller oberoende övervakningssystem.
  • Att de låter sina kunder använda en kalkylator för att räkna ut koldioxidutsläpp från en specifik flygning, utan att presentera tillräckliga vetenskapliga bevis för att sådana beräkningar är tillförlitliga och utan information om vilka faktorer de bygger på.
  • Att de gör  jämförelser av flygresors CO2-utsläpp, utan att ge tillräcklig och korrekt information om vilka faktorer jämförelsen baseras på.

Läs hela rapporten och anmälan från 2023 här.

För intervjuer:
Johanna Hållén, Johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se, 073-221 65 88

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09