Vad är ungdomsprogrammet?
Det är ett projekt som hjälper
unga i frågor om konsumtion.
Konsumtion handlar om hur vi
köper och använder saker.
Sveriges Konsumenter vill att fler unga lär sig om:
- Hållbar konsumtion: Köpa och använda saker utan att skada miljön.
- Miljömedvetna val: Välja det som är bra för miljön.
- Rättigheter för konsumenter: Vad du har rätt till när du handlar.
- Säkerhet på internet: Skydda dig själv och din information online.
Vad gör ungdomskommittén?
Ungdomsprogrammet kommer ha
en ungdomskommitté.
Ungdomskommittén är en
ungdomsgrupp som planerar
aktiviteter i programmet.
Till exempel ska ungdomskommittén
planera ett ungdomsforum.
Ungdomsforum är ett event
där unga får träffas.
Ungdomskommittén kan också
hjälpa Sveriges Konsumenter
att påverka politiker.
Uppstartsträff
Ungdomskommittén träffas den
7 och 8 februari i Stockholm.
Där kommer vi lära känna varandra.
Vi kommer lyssna på föreläsningar
och arbeta i grupp med olika
uppgifter.
Efter träffen kommer ungdomskommittén
ha digitala möten.
Det kommer vara digitala möten
en eller två gånger i månaden.
Ungdomskommittén bestämmer
vad de digitala mötena ska handla om.
I oktober ska vi ha ungdomsforumet.
Ni kan också välja att göra andra aktiviteter.
Till exempel:
- Göra kampanjer i sociala medier
- Ordna möten med politiker
- Påverka företag
Vi hoppas också besöka
andra länder i Europa. Där
kan vi lära oss av deras arbete.
Uppdraget är frivilligt och tar slut
i oktober 2025.
En projektledare kommer hjälpa
ungdomskommittén.
Vem kan söka?
Du kan söka om du:
- Är mellan 16 och 30 år
- Kan delta 7–8 februari i Stockholm
- Kan vara med på digitala möten
- Vill jobba med andra unga
- Är respektfull och vill samarbeta
- Tycker demokrati är viktigt
Det är extra bra om du gillar:
- Planera event
- Ledarskap
- Sociala medier
- Design eller fotografering
- Arbeta med mångfald
Hur ansöker jag?
Fyll i formuläret och skicka in.
Kontakta Elias Aspudd om du
har frågor.
Vi skyddar dina uppgifter.
Läs mer i vår policy.
Gör skillnad med oss!