1. Elprylarna inom EU är testade och säkra…
När du köper direkt från en säljare inom EU så är de skyldiga att kontrollera produktens säkerhet innan de säljer den vidare – det gäller alltså även om produkten från början är tillverkad utanför EU.
Obs! Men tänk på att e-handelsplattformar (även de inom EU) inte behöver ta samma ansvar eftersom de bara förmedlar kontakt mellan dig och säljaren. Kontrollera därför alltid vem du faktiskt köper av och var säljaren är belägen.
2. … medan många av megasajternas prylar kan vara direkt livsfarliga!
När Elsäkerhetsverket undersökte tio USB-laddare från megasajten Wish, visade det sig att ingen av laddarna uppfyllde EU:s säkerhetskrav. Myndigheten slog fast att samtliga laddare var direkt farliga att använda.
Många av de andra megasajterna har också kritiserats för att förmedla farliga produkter.
3. Inom EU har du ett starkt konsumentskydd
Om du upptäcker ett fel i din elpryl har du enligt lagstiftning i Sverige och på EU-nivå i många fall rätt att få hjälp att lösa problemet, byta ut produkten eller få pengarna tillbaka. Om ett företag med säte i EU inte går dig till mötes eller vägrar att svara har du dessutom möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller att med hjälp av KonsumentEuropa komma i kontakt med ett annat EU-lands motsvarighet.
De flesta företag väljer att följa ARN:s rekommendationer – och om de inte gör det är risken stor att de hamnar på Råd & Röns Svarta listan. Inte jättebra för ett företags rykte!
Men om du handlar från en säljare med säte utanför EU har du som konsument mindre hjälp att tillgå. För det första är det inte alla säljare som inkluderar sina kontaktuppgifter när de säljer på megasajterna (trots att det är en skyldighet) och om de inte svarar måste du driva ett ärende i det landets motsvarighet till ARN. Det är inte alltid det lättaste.
28 november, 2019