1. Tänk på vad kunden möter först i kundvarvet? Om det inte finns frukt och grönt där, se till att kunden möter något både hälsosamt och hållbart där. Om du har en frukt och grönt-avdelning, tänk på att exponera vissa delar lite extra, till exempel grönsaker i säsong och ekologiskt producerat.
  2. Går det att ha ett ”proteinrum” tidigt och centralt? Och framhäva vegetabiliskt eller vitt protein (från havet).
  3. Testa att använda dig av sekundära/alternativa placeringar i butiken för att sälja hållbara artiklar. Baljväxter i ihop med frukt och grönt eller kanske vid kassorna. I stället för unna sig-sortimentets godis och snacks.
  4. Ha ett hållbart alternativ på gavelexponeringen. Det kan vara både livsmedel eller non-food. Det skulle till exempel kunna vara diskborstar, där det finns både billiga med kort livslängd och riktiga kvalitetsborstar som håller länge.
  5. Jobba med hyllkommunikationen – till exempel med eko-vippor.
  6. Flytta fram det nyttiga. Placera "godis" som nötter och torkad frukt mer centralt och flytta i stället sockergodiset långt in i butiken.
  7. Om ett företag köper en plats i butiken – undersök om det går att kräva företaget även ställer fram en hållbar produkt som uppfyller vissa kriterier?
  8. Utbilda personalen i hållbarhet. Se till att de bär en bricka med text av typen ”Fråga gärna mig om hälsa och hållbarhet”.
  9. Ta cred för era insatser. Berätta i er kommunikation vad ni gör. ”Vi vill göra det enkelt för dig att välja hållbart och hälsosamt”. Och: ”Vi vill vara en del av förändringen, en del av lösningen.”
  10. Våga prioritera. Gör ett mindre antal satsningar. För att kunna göra det lättare för kunder att hitta hållbart och hälsosamt kan vissa segment med mindre lönsamhet behöva lyftas mer än tidigare.