Inför EU-valet 2024 tog Sveriges Konsumenter fram undervisningsmaterial riktat till gymnasieskolan. Syftet var att få fler unga att förstå hur många beslut som påverkar vår vardag som faktiskt fattas i EU och inte i Sveriges riksdag. Särskilt tydligt blir detta just i konsumentpolitiken. Och att få dem att rösta.

I EU-valet 2019 var det bara 55 procent av de röstberättigade i Sverige som faktiskt valde att utnyttja sin demokratiska rättighet. Nästan 30 procent färre  än i riksdagsvalet – även om det var en ökning jämfört med tidigare år.

Men en grupp avvek. De allra yngsta väljarna. Bland dem var det i stället färre som röstade 2019 än i valet 2014. Därför drev Sveriges Konsumenter projektet ACTYV, som står för Affecting Change Through Your Vote. Ett EU-finansierat projekt som startade i höstas och som avslutas i samband med valdagen.

Vi har tagit fram ett undervisningsmaterial som består av fem olika delar och som du når genom att klicka på länkarna här:

  1. En lärarhandledning med kunskap och tips på övningar att göra tillsammans med eleverna. Ladda ner lärarhandledningen här.

  2. Ett elevhäfte med fakta och underlag till övningarna. Ladda ner elevhäftet här.

  3. En kort film som kan ses nu direkt, delas i sociala medier – och visas i klassrum som introduktion till lektioner om EU. Se nedan!

  4. Ett digitalt quiz där alla kan testa sina EU-kunskaper. Tanken är ni ska kunna göra quizet tillsammans i klassrumsmiljön också. Är du lärare så börja med att skapa ett gratis konto på Kahoot om du inte redan har gjort det på. Sedan kan du klicka här så kommer du till quizet. Följ sedan instruktionerna i lärarhandledningen.

  5. Och till sist en samling med illustrationer/infografik som återfinns i lärarna- och elevhäftena, men som också kan laddas ner för att användas i lärarnas egna presentationer efter behov. Klicka här för att hämta bilder.

Vi vill förstås att så många som möjligt ska ta del av materialet. Så dela gärna.

Titta på filmen nedan direkt. Och du, missa inte att rösta den 9 juni!