Vår granskning av 40 av de mest populära gratisspelen i Apples och Googles appbutiker visar att. över tre fjärdedelar av spelen innehåller köp i appen, samtidigt som butikernas åldersrekommendationer inte tar hänsyn till förekomsten av köperbjudanden. Det innebär att spel som rekommenderas från tre års ålder kan innehålla erbjudanden om enskilda köp för över tusenlappen.

Lurar barn på pengar

Sveriges Konsumenter har också genomfört mer djuplodande fallstudier av två spel: Star Stable Online och Roblox. Genom att registrera användare under alias som är minderåriga kan vi visa att barn utsätts för direkta köpuppmaningar inuti spelen, något som är strängt förbjudet enligt marknadsföringslagen. För att spendera sina pengar måste barnen dessutom först växla svenska kronor mot påhittade valutor, vars växelkurs skiftar baserat på tidsbegränsade erbjudanden och mängdrabatter.

Vår granskning resulterade även i en anmälan av spelet Star Stable Online till Konsumentombudsmannen. Detta eftersom vi menar att spelet bryter mot god marknadsföringssed, eftersom barn som spelar spelet möts av direkta köpuppmaningar och vilseledande användning av låtsasvaluta.

Vi tog också fram en steg-för-steg-guide för föräldrar som vill begränsa sina barns möjligheter att genomföra köp i mobilen. Läs guiden här.

Så kan Apple och Google förbättra köpskyddet:

  1. Introducera ett ”en-klicks-barnläge” i operativsystemen som med en simpel knapptryckning låser enheten för köp, även om den i grundläget är inställd på annat sätt.
  2. Gör det möjligt att lägga till ett barnkonto vid sidan om ett vuxenkonto på Apple-enheter, en funktion som redan finns på Android.
  3. Gör det möjligt att helt stänga av köp inuti appar på Android-enheter, en funktion som redan finns hos Apple.

Våra policyuppmaningar för bättre regelefterlevnad:

  • Apple och Google bör erbjuda – och ställa krav på utvecklare att utnyttja – tekniska åtgärder för att säkerställa att barn inte nås av oönskade köpuppmaningar inuti mobilspel.
  • Om uppmaningen ovan inte hörsammas bör Konsumentverket, Mediemyndigheten och Post- och telestyrelsen verka för ett gemensamt ställningstagande på EU-nivå med tydliga krav på Apple och Google att införa de tekniska åtgärderna.
  • Konsumentverket bör tillsammans med sina europeiska motsvarigheter utföra fler tillsynsaktioner mot enskilda spelutvecklare som misstänks för att rikta direkta köpuppmaningar till barn.

Fakta

Barns spelvanor

I Sverige spelar 8 av 10 barn datorspel och bland nio till tolvåringarna är det 61 procent som någon gång har köpt saker inuti ett spel. När mediemyndigheten ställer frågan om vad barn i samma ålder blir osams med sina föräldrar om, svarar 15 procent att de blir osams om hur mycket pengar de spenderar på eller i datorspel.

Otillåtna köp 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har under perioden 2013 till 2023 prövat ärenden mellan föräldrar och spelföretag till ett värde av närmare 400 000 kronor. Sveriges Konsumenter uppskattar att mörkertalet av oavsiktliga och otillåtna köp är mycket stort. Inte minst på grund av att lägsta belopp för att ARN ska behandla ett ärende är 500 kronor.

Om granskningen

Sveriges Konsumenter har under hösten 2023 granskat förekomsten av köp inuti appar i de 40 mest populära gratisspelen i Apples och Googles appbutiker. Apples App store undersöktes via en iPhone och Google play på en Android-telefon. Förekomsten av köp inuti appar, kostnaderna för enskilda köp samt vilka åldersgrupper som spelen riktas till antecknades och sammanställdes.

De tio populäraste gratisspelen på App store med köp inuti appen undersöktes närmare genom att användaravtalen granskades och att spelen laddades ner och testades för att få en bättre uppfattning om vad som möter barn som spelar. Spelen som granskats närmare är: My Perfect Hotel, Star Stable Online, Monopoly Go, Royal Match, Travel Town, Roblox, Dragon Cape Adventure, Ultimate Draft Soccer, Whiteout Survival och Powerslap.

Baserat på denna genomlysning utfördes mer djupgående fallstudier av två spel: Star Stable Online och Roblox. Star Stable valdes ut eftersom spelet på ett motsägelsefullt sätt kombinerar åtgärder för att förhindra att barn spenderar pengar utan förälders samtycke med direkta köpuppmaningar och en påhittad valuta med förvirrande växelkurs. Roblox valdes ut eftersom spelet enligt undersökningar är ett av de mest populära bland låg- och mellanstadieelever i Sverige. Syftet med fallstudierna är inte att peka ut Roblox och Star Stable Online som synnerligen dåliga föredömen, utan att ge en fördjupad förståelse för de generella affärsmetoder som barn möter.