Tillsammans har vi en makt som inte ska underskattas – makten att välja vad vi lägger våra pengar på. Väljer vi att stödja företag som beter sig schysst mot människor och miljö, eller företag som inte tar någon hänsyn?
Visst kan man bli trött på alla val man som konsument förväntas göra hela tiden. Inte sällan saknas dessutom tillräcklig information för att det ska gå snabbt och smidigt att göra ett medvetet val.
Men en sak är i alla fall tydlig. Vill fler ha ekologisk mat, så kommer fler bönder att ställa om till ekologisk produktion. Vill fler ha mat utan onödiga tillsatser så kommer industrin att lyssna. Kritiserar tillräckligt många bankernas höjda avgifter kanske de ändrar sig. Och ju fler som till exempel väljer GOTS-märkta kläder, desto fler schyssta kläder kommer klädkedjorna att ta in. Samtidigt får konsumentmakt aldrig bli ett alibi för företag och politiker att slippa ta sitt ansvar.
Tips för dig som vill utöva din konsumentmakt:
1. Rösta med plånboken
Tänk på vad du lägger dina pengar på. Väljer du till exempel förnybar el är du med och förbättrar förutsättningar för företag som investerar i klimatvänliga energislag, istället för dem som investerar i olja och kol. Väljer du och många andra bort djurtestat smink kommer fler företag att välja andra testalternativ. Väljer du testade och säkra leksaker så får du företagen att skärpa sig.
2. Hör av dig till företagen
Kontakta gärna företag med frågor och önskemål. Det kan handla om allt ifrån hormonstörande ämnen i kläder, ursprungsmärkning av kött i färdigmat, stötande reklam eller etiska fonder. Då känner företagen trycket från sina kunder. Dessutom vet företagen att bakom de relativt få kunder som hör av sig finns många, många andra som delar åsikten men som inte orkar eller hinner agera.
3. Gå samman med andra
Tio brev från kunder i samma ärende betraktas av kundansvariga på företagen närmast som en folkstorm. Det kan därför vara smart att be vänner och bekanta som känner likadant att höra av sig till företaget du vill påverka. Skickar du en fråga eller uppmaning på företagets Facebook-sida eller på Twitter syns det på ett publikt sätt. Det är bra. Företag är rädda om sitt varumärke och vill inte framstå i dålig dager.
4. Starta en kampanj
Vill du göra något större kan du starta en Facebook-grupp eller en namninsamling för att få till den förändring du vill ha. Exempel på en framgångsrik konsumentdriven påtryckningskampanj är protesterna mot att Coop sålde en trekants-bikiniöverdel till bebisar och småbarn. Ett annat exempel är när Lindex lanserade ett skärp till flickor som såg ut som ett måttband, något som skapade en storm av upprörda kommenterar i sociala medier. I båda fallen återkallades plaggen.
5. Kontakta politikerna
Känns det som att företagen inte lyssnar? Kontakta politikerna och uppmana dem att verka för en lagändring. Det kan till exempel gälla större strukturella frågor som förbud att rikta reklam till barn på internet eller att banker ska vara skyldiga att hantera kontanter. Och återigen - gör det tillsammans med andra, så tar det mest skruv.