1. Skyddar vår integritet
Kontanter är det enda sättet att betala där vi kan vara helt säkra på att det inte sparas någon information om vårt köp. Betalar du med kort eller annat digitalt betalmedel går det att spåra och kartlägga. På så vis värnar kontanter om vår integritet och privatliv.
2. Klarar krisen
En mindre summa kontanter rekommenderas vi som konsumenter alltid ha tillgängligt, enligt MSB. Varför då? Föreställ dig en sen eftermiddag i mataffären och du är näst på tur för att betala. Kassasystemen kraschar och varken kortbetalning eller swish är möjlig. Kanske löser det sig på några timmar, eller kanske elen slagits ut i hela landet. Hur kan du betala för maten? Detta scenario är ett av potentiellt flera i framtiden som kan komma att drabba oss konsumenter. Digitala betalningssätt kan slås ut, kontanter är en trygghet när krisen är här.
3. Kan användas av alla
Vissa grupper i samhället är beroende av kontanter för att få vardagen att fungera. De har kanske inte tillgång till digitala betaltjänster eller har svårt att hantera dem. Kontanter är ett mer inkluderande betalningsmedel och stänger inte ute stora grupper konsumenter.
4. Vår rätt
Sett till konsumenträttigheter ska vi som konsumenter ha möjlighet att kunna betala kontant, oavsett skäl. Eftersom kontanter är ett lagligt medel vid betalning bör de vara tillgängliga för alla och användbara vid alla betalningstillfällen. Att inte ta emot kontanter borde vara ett undantag snarare än en regel.
5. Betalmedel utan baktankar
I motsats till digitala betalningsmedel är kontanter det enda icke-kommersiella betalmedlet. Andra betalmedel ägs av privata aktörer med kommersiella intressen.
10 oktober, 2020