Stärkt konsumenträtt på Europanivå

De senaste åren har vi har tillsammans med konsumentrörelsen i Europa framgångsrikt drivit konsumentperspektivet inom följande områden:

  • Digital Services Act 2023. De nya reglerna för digitala förmedlingstjänster ställer tuffare krav på plattformar som Facebook, Amazon och Youtube som måste förklara hur deras rekommendationsalgoritmer fungerar. Det blir också förbjudet för plattformarna att spåra barn i reklamsyfte.

  • Digital Markets Act 2023. Nya regler för digitala plattformar ska tvingar fram ökad konkurrens vilket gynnar konsumenterna. Techjättarna får inte längre premiera sina egna varor eller slå samman persondata från olika tjänster hur som helst. Det leder till att företagen med bäst varor och priser vinner i stället för att störst går först. Dessutom ska du om några år kunna skicka meddelanden till dina kompisar även om ni använder olika meddelandetjänster.

  • EU:s konsumentagenda 2020. I agendan nämns och definieras utsatta konsumenter som en grupp vars konsumenträttigheter behöver skyddas särskilt. Det handlar om äldre och funktionsnedsatta samt personer med fysisk och mental hälsa,  med bristande språkkunskaper, låg digital kompetens och lägre socioekonomisk status.

  • GDPR 2018. EU:s dataskyddsförordning som stärker medborgarnas rätt över sina personuppgifter och ska ge dem mer kontroll över hur deras data samlas in, lagras, och används. Nästa strid blir att säkerställa att tillsynsmyndigheterna agerar snabbare mot företag som bryter mot lagstiftningen!

  • Roam Like at Home 2017. Innan konsumentrörelsen drev igenom Roam like at Home kunde det kosta tusentals kronor att surfa på telefonen under EU-semestern. Nu gör du det till samma pris som hemma!

  • Ekodesigndirektivet 2009. EU:s regler för att förbättra energieffektiviteten hos hushållsapparater, belysning och andra produkter som använder energi i syfte att minska deras miljöpåverkan under deras livscykel. Med tydlig energideklaration blir det lätt för konsumenter att välja rätt. 

  • Kostmetikalagstiftningen 2009. Förbud mot särskilt farliga ämnen i kosmetika. 

  • REACH-förordningen 2007. Lagstiftning för att skydda både människor och miljö från farliga ämnen i produkter. Konsumentrörelsen och miljörörelsen drev tillsammans på för att användningen av giftiga, hormonstörande och allergiframkallande ämnen begränsas. Och i de fall farliga ämnen finns på den så kallade REACH-listan så fick konsumenter rätt att veta vilka de är. 

Dessutom har vi tillsammans med Konsumentverket, arbetat för att stärka samarbetet mellan myndigheter och konsumentorganisationer i EU. Detta är särskilt viktigt då många konsumentproblem är gränsöverskridande och företagens hemvist ofta gör att nationella myndigheter har svårt att agera.

Stärkt skydd på nationell nivå

De senaste åren har framgångsrikt drivit konsumentperspektivet inom följande områden:

    • Överskuldsättningsutredningen 2023. Vi deltog i utredningen och fick igenom förslag på ett centralt skuldregister och skärpta krav på kreditprövning. Men mycket mer finns att göra.

    • Stärkt reseskydd 2023. Vi deltog i utredningen om ett stärkt reseskydd och fick igenom våra önskemål om att resegarantin även ska gälla hemresor med reguljärflyg och värdebevis.

    • Nya konsumentköplagen 2022. När utredningen av den konsumentköplagen föreslog att säljaren skulle ha bevisbördan i ett år av reklamationstidens tre åranmälde vi en avvikande åsikt och drev frågan om att låta säljaren ha ansvar i två år. En stor vinst för både konsumenter och planet! 

    • Europeisk grupptalan till skydd för konsumenters intressen 2022. Vi satt med i utredningen för att införa EU-direktivet i Sverige. Lagen innebär att konsumenter har möjlighet att väcka grupptalan tillsammans. Inte bara i Sverige utan tillsammans med konsumenter i andra EU-länder. Läs vårt remissvar här. 

    • Skydd vid skönhetsbehandlingar 2021. Äntligen fick vi en lag för att skydda konsumenter som köper estetiska kirurgiska ingrepp och injektionsbehandlingar! Vi satt med i utredningen och fick igenom krav på utbildning och kompetens hos den som utför behandlingarna, liksom en patientförsäkring. Men lagen borde gälla ännu fler behandlingar.  

    • Skriftlighetskrav vid telefonförsäljning 2018. Klagomål på att konsumenter känt sig lurade ledde till en utredning om ökat konsumentskydd vid telefonförsäljning. En utredning vi deltog i resulterade i skriftlighetskrav vid telefonförsäljning. Syftet var att ge konsumenten tid att reflektera efter telefonsamtalet och göra det tydligt vad man tackar ja till.

Bidrag till samhällsdebatten och rättspraxis

Genom våra granskningar, debattinlägg och mediamedverkan har vi bidragit till en bredare debatt och bidragit till rättspraxis i följande frågor de senaste åren: 

  • Svaga rättigheter vid resor ­– tåg och flyg
  • Kontantfrågan. 
  • Telefonförsäljning
  • Bankbedrägerier (kopplat till HD-domen 2022)
  • PFAS
  • Privatimport och plattformsansvar
  • Icke-transparenta personanpassade priser
  • Problem med köp i appar och tv-spel
  • Integritetskränkningar i de digitala annonssystemen
  • Vilseledande integritetsinställningar för platsspårning
  • Konsumentutmaningar i sakernas internet (IoT) och inom AI

Medvetenhet hos konsumenter

Vi har skapat större medvetenhet hos konsumenter genom granskningar, rapporter, mediaframträdande vad gäller bland annat konsumenträtt, krympflation, oönskade kemikalier, digitala rättigheter, AI, ekologiska livsmedel, elsäkerhet och mycket mer.

Hör av dig till oss om du vill veta mer!