Två vinster för oss konsumenter med den nya lagen:

1. Säljaren ska bevisa att det inte är ett ursprungligt fel

Ett stort problem när man som konsument ska klaga på en vara som gått sönder, är att kunna bevisa för säljaren att man inte har hanterat den vårdslöst, i strid med bruksanvisningen, eller av olyckshändelse råkat ha sönder den. Idag ligger bevisbördan på konsumenten direkt efter 6 månader. Med den nya lagen kommer bevisbördan att ligga på säljaren i två år. Förhoppningsvis innebär det att det blir lättare att få rätt när prylar har undermålig kvalitet. Något som kan tvinga företag att tillverka mer hållbara produkter.

– Att vi i förtid måste skrota varor som egentligen borde kunna användas längre skadar både planet och vår plånbok. Det här blir ett sätt att ställa krav på mer hållbara produkter, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare och expert på konsumenträtt hos Sveriges Konsumenter.

2. Digitala tjänster omfattas

Digitalt innehåll och digitala tjänster kommer nu omfattas av konsumentköplagens regler. Säljaren föreslås bli skyldig att göra uppdateringar under en viss tid för att säkerställa att innehållet fungerar. Även bedömning av fel i digitala tjänster, tex streamingtjänster och vilken rättelse man som konsument har rätt till, kommer att regleras i den nya konsumentköplagen.

– Det här var en nödvändig modernisering då mycket av det vi lägger våra pengar på är just digitala tjänster. Det känns ju helt galet att vi inte har ett lika starkt konsumentskydd när vi köper denna typ av produkter som när vi köper prylar, säger Maria Wiezell.

Kontakt

Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, tel 0707-97 7987

Maria Wiezell, konsumentvägledare & expert konsumenträtt på Sveriges Konsumenter, tel 0702-81 69 66