Tillsammans med 19 andra europeiska konsumentorganisationer kräver Sveriges Konsumenter förbättringar av konsumentskyddet för europeiska gamers, särskilt för barn. Bakgrunden är en ny rapport där den norska konsumentorganisationen Forbrukerrådet har granskat spelindustrins oschyssta affärsmetoder.

Rapporten, som särskilt undersökt de två tv-spelen "Fifa 22" och "Raid Shadow Legends", visar att konsumenter utsätts för:

  • Påhittade valutor som döljer vad köpen i spelen verkligen kostar.
  • Svårtydda och ibland vilseledande beskrivningar av sannolikheten att vinna.
  • Speldesign som medvetet utnyttjar psykologiska sårbarheter och manipulerar spelare att spendera mer pengar.
  • Aggressiva marknadsföringsmetoder, i vissa fall riktade mot barn.

– Jag får en känsla av att gamers lämnas vind för våg just på grund av att de är gamers. Den här typen av vilseledande och exploaterande affärsmetoder skulle inte accepteras i andra branscher. Det är dags att ta spelvärlden på allvar och stärka konsumentskyddet, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter.

Nuvarande konsumentskyddsregler täcker i princip också spelbranschen, men när det gäller lootlådor och andra typer av exploaterande speldesign är de nuvarande reglerna inte tillräckliga för att säkerställa ett gott skydd för konsumenter, särskilt inte för barn som är extra sårbara för manipulation.

Fem skarpa rekommendationer

Därför listar Sveriges Konsumenter fem skarpa rekommendationer till spelbranschen, myndigheter och politiker:

  1. Riktiga priser. Inför lagkrav på att priserna i spel alltid ska listas i riktig valuta, alternativt med en riktig valuta listad intill den virtuella.
  2. Ingen vilseledning eller manipulering. Spelföretag ska säkerställa att spelens utformning inte vilseleder och manipulerar konsumenter att spendera mer pengar än de tänkt.
  3. Inga lootlådor för riktiga pengar till barn. Spel som kan antas spelas av barn ska inte erbjuda lootlådor eller annat slumpmässigt innehåll i utbyte mot riktiga pengar och ska inte bygga på så kallade ”betala för att vinna”-mekanismer.
  4. Mer transparens. Tillsynsmyndigheter och akademiker ska få tillgång till logiken och mekanismerna bakom lootlådorna i syfte att utföra oberoende granskningar.
  5. Genomlysning av spelmarknaden och fler tillsynsåtgärder. EU:s tillsynsmyndigheter bör granska spelmarknaden för att identifiera exploaterande affärsmetoder och bör tilldelas de resurser som krävs för att utföra effektiva tillsynsåtgärder.

– Det är tydligt att branschens försök till självreglering inte har fungerat, det finns ett stort behov av åtgärder som sätter tydliga ramar för hur lootlådor får marknadsföras och säljas, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter.  

Sveriges Konsumenter har i ett brev till Konsumentverket och konsumentminister Max Elger uppmärksammat rapportens slutsatser och uppmanat dem till att stärka det bristande konsumentskyddet.

Här kan du läsa mer om Forbrukerrådets granskning av tv-spelen.

Presskontakt:
Sinan Akdag,
expert på digitala konsumentfrågor,
tel: 072-061 69 40

Här hittar du pressbild på Sinan Akdag

Kristina von Dolwitz
kommunikatör
tel: 072-061 73 26