Löjligt låga priser och gratis frakt lockar konsumenter till shoppingplattformen Temu. Trots att flera europeiska konsument- och branschorganisationer tidigare har varnat för att varorna på plattformen kan vara farliga är appen i dag bland de mest nedladdade i Sverige och EU.

Nu anmäler Sveriges Konsumenter tillsammans med 17 andra europeiska konsumentorganisationer det kinesiska företaget för att bryta mot EU:s nya DSA-förordning, Digital Services Act. Den som är tänkt att tvinga plattformar att ta ett större ansvar för sitt innehåll.

– Det är bland annat svårt att spåra säljarna på plattformen. Dessutom är det otydligt vad som ligger bakom Temus rekommendationer. Vi hade gärna sett att lagstiftningen varit tuffare mot den här typen av plattformar, men nu märker vi att Temu inte ens klarar att uppfylla de mest grundläggande skyldigheterna, säger Johanna Hållén, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Flera granskningar parallellt

Vid sidan om DSA-anmälningen pågår fler konsumentinsatser mot Temu. Sveriges Konsumenters systerorganisation i Italien avslöjade flera fall av potentiellt farlig kosmetika utan innehållsförteckning och i Tyskland har Temus vilseledande produktrecensioner och prisinformation varit under lupp. Då misstänks brott mot annan lagstiftning.

Temu har 75 miljoner användare inom EU varje månad och har snabbt blivit en konkurrent att räkna med för andra mer etablerade shoppingplattformar – inte minst till följd av Temus låga priser, som enligt Postnords e-barometer 2023 kan vara tiondelar av priset i en H&M-butik.

Viktigt testa ny lagstiftning

Sveriges Konsumenters egna konsumentvägledare kontaktas återkommande av missnöjda Temu-kunder. Men många orkar inte gå vidare med reklamationer eftersom summorna är små. Något som gör att plattformen kan fortsätta som tidigare.

– Vi har en period av enorma prisökningar bakom oss där många konsumenter tvingats vända på varenda krona för att få vardagen att gå ihop eller ens kunna bo kvar i hemmet. Vi tänker inte acceptera att den här typen av företag nu kombinerar lockpriser med ett totalt ointresse för grundläggande produktsäkerhet och konsumentskydd. Det är potentiellt livsfarligt och blir långt dyrare i längden, säger Johanna Hållén.

Sveriges Konsumenter har skickat in anmälan till Post- och telestyrelsen som är svensk koordinator för tillsynen av DSA-förordningen.

– Det här är helt ny lagstiftning. Det vore bra om den nu testades, säger Johanna Hållén.

Läs anmälan här.

Organisationerna bakom anmälan:
Arbeiterkammer (Österrike), Testachats/Testaankoop (Belgien), BNAAC (Bulgarien), dTest (Tjeckien), Forbrugerrådet Tænk (Danmark), Kuluttajaliitto (Finland), UFC-Que Choisir (Frankrike), EKIPZO och KEPKA (Grekland), Altroconsumo (Italien), Consumentenbond (Nederländerna), Forbrukerrådet (Norge), Federacja Konsumentów (Polen), DECO (Portugal), Spolocnost ochrany spotrebitelov (S.O.S) Poprad (Slovakien), CECU och OCU (Spanien) och Sveriges Konsumenter. ULC (Luxemburg) har dessutom skrivit till sin myndighet och BEUC:s brittiska medlem Which? och spanska medlem ASUFIN stödjer aktionen på andra sätt.

För intervjuer:
Johanna Hållén, johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se, 073-221 65 88

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-620709