Sveriges Konsumenter är en obunden, ideell organisation som arbetar för alla konsumenters bästa genom att granska företag, påverka politiken och stärka konsumentmakten. Arbetet med överskuldsättning har länge varit en prioriterad fråga inom organisationen och våra ståndpunkter i frågan finns samlade i rapporten Konsumtionslån & överskuldsättning[1] och i vårt remissvar till Överskuldsättningsutredningen (SOU 2023:38).[2]

Sveriges Konsumenter tillstyrker förslaget att upphäva lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter, vilket får som konsekvens att endast kreditinstitut med tillstånd att driva bank- eller finansieringsrörelse får bedriva verksamhet med konsumentkrediter.

Den skärpning av kraven på snabblåneföretag som funnits på plats genom lagen om viss verksamhet med konsumentkrediter sedan 2014 ser inte längre ut att uppfylla sitt ändamål. Särregleringen som detta har inneburit – med lägre krav på snabblåneföretag än andra kreditinstitut – har tillsammans med den snabba digitala utvecklingen med stor sannolikhet bidragit till ökningen av överskuldsättning i Sverige.

Mot bakgrund av detta ställer sig Sveriges Konsumenter positiva till promemorians förslag, men anser att ytterligare åtgärder behöver genomföras för att bryta utvecklingen. Se ovannämnda rapport och remissvar för inspel.



Stockholm dag som ovan,
Johanna Hållén                  
Generalsekreterare

 

[1] Lösningar för en mer hållbar kreditmarknad, 2023, https://www.sverigeskonsumenter.se/vad-vi-gor/hallbar-ekonomi/losningar-for-en-mer-hallbar-kreditmarknad/

[2] Remissvar: Ett förstärkt konsumentskydd mot riskfylld kreditgivning och överskuldsättning, 2023

, https://www.sverigeskonsumenter.se/nyheter-press/nyheter-och-pressmeddelanden/remissvar-ett-forstarkt-konsumentskydd-mot-riskfylld-kreditgivning-och-overskuldsattning/