ONSDAG KL 8–10

Svenska mervärden för stärkt konkurrenskraft, djurskydd och biologisk mångfald

Vilka mervärden är viktiga för svenskproducerad mat? Vad säger konsumenterna, djurskyddet och vad är kravet på biologisk mångfald? Vad anser bönderna och livsmedelsindustrin kan stärka konkurrenskraften för svensk  mat? Samarrangemang med Vi konsumenter, World Animal Protection och WWF.
Läs mer: https://almedalsveckan.info/program/71486

ONSDAG KL 10–10.45

Fulsälj – större än bedrägerier

Fula affärsmetoder, som att stressa äldre kunder till dyra prenumerationer på kosttillskott och andra abonnemangsfällor drabbar fler konsumenter än bankbedrägerierna. Vad kan vi göra för att stoppa detta? Samarrangemang mellan Arvsfondsprojektet Konsumenträtt för alla, SPF Seniorerna och PRO.
Läs mer: almedalsveckan.info/program/71502

ONSDAG KL 13–14

Fulförsäljning – så skyddar du dig mot oseriösa affärsmetoder

Fulförsäljning är gråzonen mellan bedrägeri, oseriösa försäljningsmetoder och vilseledande affärsmetoder. Under vår föreläsning får du en crash-course i konsumenträtt och hur du skyddar dig! Det finns även möjlighet att ställa frågor om personliga konsumentproblem.
Läs mer: almedalsveckan.info/program/71603

TORSDAG KL 9.30–10.15

Konsumenträtt för alla – eller bara några?

2025 införs tillgänglighetsdirektivet som ska göra digitala tjänster och produkter enkla- re för alla kunder, men hur säkerställer vi att konsumenträtten gäller alla och inte bara några? Samarrangemang med Funktionsrätt Sverige och Reumatikerförbundet inom ramarna för Arvsfondsprojektet "Konsumenträtt för alla".
Läs mer: almedalsveckan.info/program/71529

TORSDAG KL 13–14

Mobilen – bästa hjälpmedlet eller värsta skräcken?

Konsumentvägledaren Maria Wiezell berättar om hur du kan bli smartare som konsu- ment och tipsar om hur du överlista sluga telefonförsäljare. Genom projektet Konsumenträtt för alla! får äldre och personer med funktionsnedsättning utbildning och stöd.
Läs mer här: almedalsveckan.info/program/71614

TORSDAG KL 16.30–17.15

40 förlorade miljarder om året – hur kan vi minska konsumentskadan?

Misslyckade köp av varor och tjänster kostar samhället minst 40 miljarder kronor varje år. Många av problemen uppstår när vi handlar på nätet, som vid dropshipping. Ett samarrangemang mellan Sveriges Konsumenter och Konsumentverkets Konsument Europa.
Läs mer: almedalsveckan.info/program/71488