Nu anmäler Sveriges Konsumenter företaget bakom två av leksakerna - dockan My Friend Cayla och roboten i-Que – till Konsumentverket och Datainspektionen.
– Det är alarmerande att leksakshyllorna kan innehålla produkter med så uppenbara brister i säkerhet och integritet. Här handlar det om möjligheter till avlyssning av barnkammaren, dold reklam och personlig data som kan säljas vidare och villkor som kan ändras när som helst. Nu vill vi att myndigheterna granskar detta, säger Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter.
Norska Forbrukerrådets rapport betonar:
- Säkerhetsbrister
Med några enkla steg kan vem som helst ta kontroll över leksakerna via mobiltelefoner. Det gör det möjligt att lyssna och tala med barnet via leksaken. - Oskäliga användarvillkor
Användaren måste godkänna orimliga, långa och krångliga avtalsvillkor där det framgår att villkoren kan ändras när som helst, att personlig information kan komma att användas för marknadsföring och även delas med vem som helst. Sveriges Konsumenter anser att villkoren strider mot lagstiftningen och anmäler därför företaget bakom. - Barns hemligheter kan delas med andra
Det som barnet delar med dockan skickas till det amerikanska företaget Nuance Communications, som specialiserar sig i taligenkänningsteknologi. Företaget säger sig i villkoren kunna använda denna data till en rad olika ändamål samt dela datan med tredjepart. - Barn utsätts för dold marknadsföring
Leksakerna är förprogrammerade med fraser där de rekommenderar olika kommersiella produkter. Exempelvis så talar gärna Cayla om vilka Disney-filmer hon älskar, samtidigt som appföretaget har en affärsrelation till just Disney.
Videon från Forbrukerrådet visar hur lätt leksakerna kan missbrukas för exempelvis avlyssning.
– Vi ser en teknisk utveckling med många fördelar för konsumenterna men där företag åsidosätter grundläggande konsumentskydd. Tekniken ska inte introduceras förrän tillverkare och återförsäljare kan visa att säkerhet och trygghet kan uppnås och att villkoren är begripliga och acceptabla. Särskilt viktigt är det när det gäller barn och deras leksaker, säger Jan Bertoft.
Här nedan hittar du norska Forbrukerrådets rapport och Sveriges Konsumenters anmälan till Konsumentverket.
För mer information kontakta:
Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, 070 797 79 87
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter 072 230 99 23
06 december, 2016