Sänkt ränta är ett efterlängtad för många konsumenter med dyra bolån. Men frågan är hur snabba bankerna blir på att anpassa sina räntor om Riksbanken sänker styrräntan som förväntat. Ränteskillnaden på bankernas inlåning och utlåning har varit väldigt stor under de senaste åren.

– Bankerna har varit snabba med att höja bolåneräntorna, men bedrövligt långsamma med att höja räntan på spar- och lönekonton. I praktiken är det hushållen som har skapat en stor del av bankernas jättevinster – samtidigt som de själva gått på knäna ekonomiskt, säger Johanna Hållén.

Håll kvar inlåningsräntan

Nu vill hon att bankerna visar respekt för sina kunder genom att agera tvärtom – det vill säga genom att sänka bolåneräntorna snabbt, men att hålla kvar inlåningsräntorna lika länge som de väntade med att höja räntorna under tiden då styrräntan höjdes.

– När Riksbanken sänkte styrräntan med 0,25 procentenheter i maj var bankerna blixtsnabba på att sänka inlåningsräntan – samtidigt som det kunde ta 3–4 månader att sänka bolåneräntan med lika mycket. Nu förväntar vi oss att bankerna håller kvar inlåningsräntan på spar- och lönekonton lika länge som de väntade med att höja räntan tidigare.

Historiskt stora bankvinster

När SCB granskade skillnaden mellan in- och utlåningsräntor i slutet av 2022 var den på hela 2,8 procentenheter i snitt. SCB poängterade då hur sparräntor släpat efter när bolåneräntor stigit. Allra störst skillnaden var det hos storbankerna.

– Då var det nischbankerna som tvingade upp storbankernas räntor på sparkontona. Trots det har bankerna haft en väldigt bra marginal och har kunnat göra historiskt stora vinster samtidigt som hushållen haft det extremt tufft, säger Johanna Hållén.

Efter flera år med minusränta kom Riksbanken 4 maj 2022 med första höjningen av styrräntan över nollprocentsstrecket. 15 februari 2023 var räntan uppe på 3 procent för att i september toppa på 4 procent.

För intervjuer:
Johanna Hållén, generalsekreterare, tel 073–221 65 88, johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, kommunikationsansvarig, 0709-62 07 09, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se