I studien har 430 produkter från EU och EU:s grannländer testats. 109 av produkterna visade sig innehålla flamskyddsmedel. Flamskyddsmedel misstänks vara hormonstörande och forskning har även visat att det kan vara associerat med koncentrationssvårigheter och hyperaktivitet hos barn. I och med att barn ofta stoppar leksaker i munnen är det särskilt allvarligt när dessa ämnen förekommer i leksaker. I en leksaksgitarr upptäcktes den allra högst nivå av flamskyddsmedel, långt över vad som skulle varit tillåtet om det hade rört sig om en produkt gjord av ny plast.
Av de 24 produkter som testats från Sverige var det två håraccessoarer som innehöll låga halter flamskyddsmedel. Resultatet var därmed bättre i Sverige än i andra länder, men det visar också på att produkter med dessa ämnen finns i butikshyllorna även i Sverige.
– Att en fjärdedel av de testade produkterna innehöll flamskyddsmedel har gjort det uppenbart att det här kryphålet i lagstiftningen måste täppas till. Farligt avfall ska inte kunna användas i konsumentprodukter över huvudtaget, och särskilt inte i leksaker eller andra produkter som barn kommer i kontakt med, säger Maria Hammarling på Sveriges Konsumenter.
Samtliga produkter som testats är gjorda av hård svart plast. Det är ett material som ofta kommer från återvunna elektronikprodukter. Bromerande flamskyddsmedel som hittades i produkterna finns med på en lista för global eliminering på grund av dess negativa hälso- och miljöeffekter, men tillåts i återvunna produkter som konsumenter kommer i kontakt med dagligen.
–Vi vill att fler material och produkter återvinns, men det får inte ske på bekostnad av människors hälsa. Ett giftigt material som går runt i ett cirkulärt flöde är inte hållbart i sig. För konsumenten spelar det ingen roll om det kommer från återvunnen plast eller ny. De vill bara kunna känna sig trygga med att produkten är säker och inte innehåller gifter som hormonstörande ämnen, säger Maria Hammarling.
För mer information: Maria Hammarling, projektledare 072 063 76 08
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig, 072 230 99 23
16 oktober, 2018