Årets finalister har agerat med konsumenternas bästa och ett hållbart samhälle i fokus – på väldigt olika vis. Men genom smarta guider, verktyg för att själv kunna göra skillnad, påverkansarbete mot beslutsfattare och företag, lustfyllt samarbete och skapandet av vägar för att mötas har de alla gjort saker för att underlätta och förbättra för konsumenter att agera mer medvetet och hållbart.

Vinnaren kommer att tillkännages den 28 november och prisas vid en ceremoni i Grillska huset i Stockholm samma dag. På plats kommer konsumentministern vara för att dela ut priset: 10 000 kr, en prenumeration på Råd & Rön och – givetvis – en blåslampa och äran. Priset delas ut av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön.

Juryns motiveringar för de fyra finalisterna lyder:

  1. REKO-ringen Grästorp – Charlotte Backman och Sofia Jessen:
    REKO-ringar sätter konsumenterna i direktkontakt med småskaliga matproducenter via nätet, som sedan levererar maten till en specifik plats de gjort upp om. På så vis skalas mellanhänder bort och matens resa kortas från jord till bord. Det ökar inte bara nyttjandet av närodlat utan öppnar också upp för en större känsla av lokal samhörighet och lägger mer makt i konsumentens händer. Den första ringen skapades i Grästorp 2016, under ledning av Charlotte Backman och Sofia Jessen och efter det har ringarna spridit sig över stora delar av Sverige. REKO ger hållbarhet, delaktighet och medvetenhet i en trevlig förpackning.

  2. Världsnaturfonden WWF:
    Med sin uppsjö av konsument- och klimatvänliga verktyg, fantastiska förmåga att nå ut med viktiga frågor och idoga lobbyarbete har WWFunder många år varit en naturkraft inom hållbarhetsområdet. Med årets nya verktyg One Planet Plate har de på nytt visat hur komplicerade och viktiga frågor kan förvandlas till konsumentvänlig och inspirerande information som behövs för att alla ska kunna känna kraften att själva göra nytta. WWF lägger mer makt hos konsumenterna och utnyttjar sin egen makt för att politik och näringsliv ska ge oss och planeten rätt förutsättningar.

  3. Facebookgruppen Tågsemester – Susanna Elfors
    Facebookgruppen Tågsemester fyller en viktig funktion som idag saknas för den konsument som vill välja tåget som färdmedel ut i världen. I tider då flygandet måste minska är tåget ett självklart val och Tågsemesters över 25 000 medlemmar ger såväl inspiration som blixtsnabba råd. Gruppen kan lika enkelt ta dig igenom den ogenomträngliga djungel det kan vara att hitta rätt biljetter för en europasemester, som att hjälpa dig om du är strandad i Düsseldorf eller missade tåganslutningen i Degerfors. Susanna Elfors kan mycket väl genom sitt initiativ skapat världens mest dynamiska kundtjänst. För konsumenter och av konsumenter – lustfyllt, hållbart och konsumentvänligt i kvadrat.
  4. Ica:s Mitt klimatmål
    Ett föredömligt verktyg som inte bara visar vilken klimatpåverkan dina matinköp har utan även hjälper dig att handla med ett mindre klimatavtryck. På ett nytt och pedagogiskt vis sätter Ica standarden för hur företag själva kan dra sitt strå till stacken för att gå en mer hållbar framtid till mötes.Mitt klimatmålhjälper konsumenterna att bli mer medvetna i sin vardag och bidrar förhoppningsvis till att planeten kan må lite bättre. Transparensen verktyget bjuder på borde alla företag erbjuda.


    Läs mer om Blåslampan här där du även kan anmäla dig till prisutdelningen den 28 november.

    Juryn för Blåslampan:
    Örjan Brinkman, ordförande
    Anna Mähler
    Louise Ungerth
    Sverker Olofsson
    Anders Nyman
    Beatrice Rindevall
    Jennie Malmberg
    Patrick Siegbahn

    Kontakt:
    Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter
    christin.holm.gatica@sverigeskonsumenter.se
    072-230 99 23