I höstas ställdes alla Facebook- och Instagramanvändare inför faktum – acceptera att din data samlas in och används för personanpassade reklambudskap eller betala och slipp all renodlad reklam.

Metas sätt att agera fick 20 europeiska konsumentorganisationer, däribland Sveriges Konsumenter, att reagera och anmäla företaget till CPC-nätverket, nätverket för EU:s konsumentmyndigheter där svenska Konsumentverket ingår.

En form av utpressning

Sveriges Konsumenters digitala expert Sinan Akdag jämförde då Metas agerande vid en form av utpressning, då den som inte ville göra ett aktivt val stängdes ute från tjänsterna.

– Dessutom menade vi att Meta var vilseledande i beskrivningen av prenumerationstjänsten. Som konsument var det lätt att få uppfattningen att spårningen skulle upphöra bara man betalar, men så är det inte. Den som betalar slipper bara reklamen.

Totalt anmälde vi Meta för att bryta mot marknadsföringslagen på fyra punkter.

Ställer krav på Meta

Nu, nära åtta månader senare, ser CPC-nätverket ut att gå på Sveriges Konsumenters linje och kräver åtgärder från Meta. Nätverket vänder sig bland annat emot att användare tvingades ta beslut om prenumerationsmodellen på stående fot, utan någon betänketid.

– Det är glädjande att CPC-nätverket i dag bekräftar att företag, oavsett storlek och inflytande, måste följa europeiska konsumentskyddsregler. Som konsument ska du aldrig stressas att ta viktiga beslut och det ska vara glasklart vad du får för din prenumeration, säger Sinan Akdag.

Meta måste återkomma med förslag på åtgärder senast 1 september, annars väntar böter eller andra tillsynsåtgärder. Vid sidan om denna process pågår flera parallella processer gällande Metas prenumerationserbjudande, bland annat genom GDPR och de nya EU-lagarna Digital Markets Act och Digital Services Act.

– Många pratar om att det är dags för EU att fokusera på tillsynsåtgärder. Den här CPC-insatsen tycker jag är ett riktigt styrkebesked och väcker hopp om att vi inom en snar framtid kommer att få se en mycket bättre fungerande digital marknad för både konsumenter och företag, säger Sinan Akdag.

Här kan du läsa hela pressmeddelandet från EU-kommissionen och CPC-nätverket:

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_3862