Det var i maj som Sveriges Konsumenter och 17 andra europeiska konsumentorganisationer anmälde den kinesiska shoppingplattformen för att bryta mot den nya DSA-förordningen, Digital Services Act.

– Vi anmälde Temu för att de inte ens levde upp till grundläggande krav som att det alltid ska gå att spåra säljarna på plattformen och att man som konsument ska få veta vad som ligger bakom rekommendationerna på sajten, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.

Strax efter anmälan deklarerade EU-kommissionen att Temu betraktades som en så kallad VLOP, alltså en särskilt stor online-plattform. För företag i den kategorin gäller särskilt hårda regler.

Tre viktiga punkter i utredningen

I dag kom alltså beskedet att EU-kommissionen går på konsumentorganisationernas linje och startar en formell utredning där man kommer att agera på tre av huvudpunkterna i anmälan:

  1. Hur det kommer sig att oseriösa företag kan dyka upp på sajten gång på gång. Detta kopplas direkt till frågan om spårbarhet.
  2. Hur Temu använder spelifiering (gamification) för att driva försäljning.
  3. Vilka parametrar som ligger till grund för rekommendationer på sajten och om sajten visar åtminstone ett alternativ som inte baseras på profilering av kunden.

– Det är ett riktigt bra besked vi fått i dag. Det betyder att EU-kommissionen inte låtit sig nöjas av Temus förklaringar efter vår anmälan. Temu har en lång väg att gå innan plattformen är en trygg plats att handla på, säger Sinan Akdag.

Läs tidigare pressmeddelande om anmälan här.

För intervjuer:
Sinan Akdag, sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, 072-061 69 40
Ladda ner pressbild på Sinan Akdag här.

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09