"Politikerna missar det verkliga problemet för en stor del av vår befolkning: Om man på riktigt bryr sig om våra äldre. Varje vecka får jag och min kollega in flera ärenden som handlar om äldre som blivit utsatta för aggressiv försäljning."
Så inledde Anna Löwdahl ett mejl till Sveriges konsumenter tidigare i veckan. Anna är konsumentvägledare i Borås stad.
Hennes upplevelse är inte unik. Konsumentvägledare runt om i landet – så även Sveriges konsumenters konsumentvägledare – har i många år försökt väcka debatt om de extremt fula affärsmetoder som används av vissa aktörer inom telemarketing, dörrförsäljning med mera.
Och inte bara när det gäller lotter, utan alla typer av produkter. Just nu får konsumentvägledarna framför allt in klagomål om olika hälsopreparat.
Det verkliga problemet, menar vi, är att medan säljföretagen är extremt aggressiva är lagstiftningen som konsumentvägledaren har att förhålla sig till – marknadsföringslagen –tandlös.
Läs hela vår debattartikel i Aftonbladet här.
21 september, 2024