I förra höstens budgetproposition kom dråpslaget mot konsumentsverige: stödet till konsumentorganisationer skulle minskas omedelbart för att vara helt struket från och med 2025.

Då hänvisade regeringen till att Allmänna reklamationsnämnden behövde mer pengar.

– Nu har ARN fått ökade anslag, samtidigt som ärendena sannolikt kommer att minska eftersom det införts en anmälningsavgift plus att man nu aviserat att värdegränsen för vilka ärenden som ARN ska handlägga ska höjas. Då borde det finnas utrymme att återigen satsa på landets konsumentorganisationer, menar Johanna Hållén, generalsekreterare för Sveriges Konsumenter.

Hon pekar på hur olika våra skandinaviska grannländer värderar det förebyggande konsumentarbetet som konsumentorganisationerna utför.

– Både i Norge och Danmark får de nationella konsumentorganisationerna mångfalt större stöd än vad Sveriges Konsumenter tidigare fått. Där förstår uppenbarligen regeringarna hur viktigt det är att förebygga konsumentskador – och inte bara försöka hantera dem i efterhand.

Från och med 2025 står Sveriges Konsumenter helt utan statligt anslag. Något som kan få konsekvenser för svenska konsumenter enligt Johanna Hållén:

– EU-kommissionen är tydlig med att man vill ha dialog med medlemsländernas nationella konsumentorganisationer när ny lagstiftning på konsumentområdet tas fram. Utan finansiering riskerar svenska konsumenters position försvagas väsentligt, säger Johanna Hållén.

Nästan all lagstiftning på konsumentområdet beslutas i EU, inte i den svenska riksdagen.

För intervjuer:
Johanna Hållén, Johanna.hallen@sverigeskonsumenter.se, 073–221 65 88

Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09