Sammanfattningsvis uppmanar vi regeringen att:

  1. Utnämna Konsumentverket till en myndighet som kontrollerar skyddet av grundläggande rättigheter. Det ger dem stärkta utredningsbefogenheter.
  2. Säkerställa att konsumenter kan anmäla aktörer som bryter mot förordningen och att anmälningarna följs upp och återrapporteras.
  3. Förbjuda kommersiella aktörer från att använda ansiktsigenkänning i realtid på allmänt tillgängliga platser.

AI-förordningen har ur ett konsumentperspektiv många positiva inslag, men Sveriges Konsumenter och den övriga konsumentrörelsen har sedan kommissionens ursprungliga förslag argumenterat för ett ännu tydligare konsumentskyddsfokus. Genom att agera på uppmaningarna ovan kan regeringen säkerställa att marknadskontrollmyndigheterna har de förutsättningar som krävs för att uppnå AI-förordningens syfte och verka för att svenska konsumenter skyddas från tvivelaktiga användningar av ansiktsigenkänning.

Hela brevet kan du läsa här >>