Syftet med EKO-september är att öka kunskapen och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel. Med utgångspunkt från vetenskaplig forskning och det ekologiska regelverket lyfter kampanjen sju vinster med ekologiskt: biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser och själva certifieringen och att ekologisk mat är extra kontrollerad. Nytt för 2020 är bland annat budskap kring eko och klimatet, samt för kategorin russin och vindruvor.
– EKO-september bygger på att alla som vill driva på för att öka kunskapen och engagemanget för ekologiskt och KRAV-märkt delar kampanjen i sina kanaler. Tillsammans ska vi göra skördemånaden september till en årligen återkommande kampanjmånad för eko, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.
Det händer under EKO-september 2020
- Många av kedjorna inom dagligvaru- och servicehandeln har öronmärkt en eller flera veckor under september för att lyfta fram sitt ekologiska sortiment och kampanja eko i butik tillsammans med sina leverantörer.
- Ett stort antal livsmedelsföretag med ekologisk mat och dryck i sortimentet kommer att sprida kampanjens budskap i sina sociala kanaler. De som arbetar med säljkårer kommer att ta med kampanjmaterial ut i butik.
- Under kampanjen kommer ekologiska lantbrukare över hela landet att arrangera öppen gård, bonde i butik, kurs hos ekobonden och dinner in the field m.m.
- Därutöver kommer vi tillsammans med Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV m.fl. att sprida kampanjen på olika sätt.
För mer information kontakta:
Sveriges Konsumenter: Christin Holm Gatica, christin.holm.gatica@sverigeskonsumenter.se, 072-230 99 23
Organic Sweden: Charlotte Bladh André, charlotte.andre@organicsweden.se, 070-188 50 19
Ekologiska Lantbrukarna: Sofia Sollén-Norrlin, sofia.sollen-norrlin@ekolantbruk.se, 070-380 93 96
KRAV: Nina Halling, nina.halling@krav.se, 070-842 43 73
Mer om EKO-september:
www.heltenkelteko.se
#ekoseptember
#heltenkelteko
31 augusti, 2020