Det är norska Forbrukerrådet som i en ny studie har analyserat uppsägningsprocessen och slagit fast att Amazon medvetet förvirrar och tröttar ut konsumenter. Konsumentorganisationen har därför anmält Amazon för otillbörliga affärsmetoder och brott mot marknadsföringslagen.
–Det ska vara lika enkelt att säga upp en prenumeration som det var att starta den. Amazon borde skapa en bra användarupplevelse istället för att lura konsumenter att fortsätta betala för en tjänst de inte behöver eller vill ha, säger Finn Myrstad, chef för Forbrukerrådets digitala avdelning.
Vilseleder genom dark patterns
Forbrukerrådet visar i studien att konsumenter som försöker säga upp sitt Prime-medlemskap tvingas ta sig förbi ett stort antal hinder för att lyckas. Det handlar om komplicerade navigationsmenyer, vinklade ordval, förvirrande alternativ och upprepad nudging. Den här typen av vilseledande utformning där konsumenter manipuleras att ta beslut mot sitt egenintresse brukar kallas för dark patterns.
Användning av dark patterns i digitala tjänster är ingen ny företeelse. Redan 2018 deltog Sveriges Konsumenter i Forbrukerrådets aktion mot Google och deras användning av dark patterns avsedd att lura konsumenter att godkänna omfattande platsspårning.
Ännu inte i Sverige
Amazon erbjuder än så länge inte Prime-medlemskap direkt via sin svenska marknadsplats*. Sveriges Konsumenter har därför valt att inte gå vidare med en formell anmälan mot företaget, men är beredda att agera om Amazon applicerar samma vilseledande utformning på den svenska webbplatsen.
–Vi följer noga utvecklingen av den norska anmälan och kommer att bevaka Amazons svenska sida. Om de börjar använda sig av samma metoder är vi inte sena med en egen anmälan, säger Sinan Akdag, digital expert på Sveriges Konsumenter.
* Ej att förväxla med Amazons streamingtjänst Prime som redan är tillgänglig i Sverige
Läs mer om anmälan på Forbrukerrådets webbplats
14 januari, 2021