I helgen samlades Sveriges Konsumenters nya ungdomskommitté för första gången för att lansera organisationens nya ungdomsprogram. Det är en nationell satsning som ska stötta unga konsumenter i ett alltmer komplext konsumentlandskap.
–  Det känns fantastiskt att vi äntligen är igång. Det är ett stort engagemang i gruppen och deras individuella historier visar verkligen hur konsumentfrågorna påverkar barns och ungas vardag, säger Elias Aspudd, projektledare för Sveriges Konsumenter Unga.

Johanna Hållén håller med:

– Vi behöver fortsätta arbeta proaktivt och långsiktigt med konsumentfrågor. Och vi ser ju hur hårt unga drabbas, därför är det så viktigt att deras röster hörs också. Särskilt som vi i ett digitaliserat samhälle möter så olika budskap beroende på var i livet vi är.

Ska ge bra verktyg

Överskuldsättning, aggressiva försäljningsmetoder och en otillräckligt reglerad digital marknad är några av de utmaningar som unga konsumenter ställs in för. Det är svårt att vara en medveten konsument och göra rätt och hållbara val. Samtidigt rustas inte unga tillräckligt väl under skoltiden för att inför vuxenlivet. 

Syftet med ungdomsprogrammet är att ge unga ökad kunskap om konsumentfrågor och sina konsumenträttigheter samt verktyg för att påverka. Det riktar sig mot unga med och utan lindrig intellektuell funktionsnedsättning mellan 16 och 30 år.

Tio unga från olika delar av Sverige har rekryterats för att ingå i Sveriges Konsumenters ungdomskommitté. Det är de som kommer att styra över inriktning och budskap.

– Det här ungdomsprogrammet är nytt och unikt. Det ska bli väldigt spännande att få vara med i begynnelsen av den nya generationens konsumentaktivism, säger Elias Aspudd.

Ungdomsprogrammet genomförs inom ramen för projektet Sveriges Konsumenters Unga och finansieras av Allmänna arvsfonden. Projektet påbörjades i september 2024 och fortsätter till augusti 2027. 

Läs mer om projektet och kommittén här.