I morse publicerades Råd & Rön vårens Svarta Listan över vilka företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Det som sticker ut är den kinesiska sajten för ultra fastfashion, Shein, som toppar med 23 ärenden. I 22 av ärendena har företaget inte ens svarat reklamationsnämnden.
I en sen kommentar till Råd & Rön skriver Shein att bolaget har tekniska problem och att det är orsaken till att besluten inte följts. Företaget skriver också att det nu ”arbetar hårt med att lösa dessa ärenden så snabbt som möjligt”.
– Det är förstås utmärkt att Shein nu säger att de ska rätta sig efter ARN och det visar egentligen bara att Råd & Röns hårda och enträgna arbete med Svarta Listan fungerar. Att Shein, som är en enda jättelik teknisk plattform, skulle ha tekniska svårigheter just när det gäller missnöjda kunder verkar märkligt, säger Johanna Hållén.
Mot bakgrund av senfärdigheten med att återkoppla om alla ärenden i Allmänna reklamationsnämnden och övriga brister i företagets verksamhet, kräver Sveriges Konsumenter att regeringen agerar.
– Det är tydligt att Shein inte bara struntar i hållbarhetsfrågorna, det är en nonchalans på alla plan, säger Johanna Hållén.
Ultra fast fashion är en bransch som växer väldigt snabbt, tack vare sajter som Shein och Temu. I produkttest efter produkttest som utförts av konsumentorganisationer i Europa upptäcks allvarliga brister.
Eldar upp returnerade varor
Aftonbladets granskning av kedjornas hantering av returer visar dessutom att Shein ljuger när de påstår att varor som returneras inte skickas ut ur Europa. Aftonbladet kunde tvärtom visa hur returnerade kläder skickas över hela jordklotet och eldas upp i den chilenska Atacama-öknen alternativt blir en del av maffians verksamhet i Bolivia.
I december skickade Sveriges Konsumenter ett öppet brev till klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari, efter hennes utspel mot Shein och Temu. Ett brev som hittills inte bemötts av ministern.
– Vi vill se EU-krav på att alla plattformar, oavsett hemvist, tar ansvar för produktsäkerhet och konsumentskydd. Här vill vi att den svenska regeringen är aktiv och driver på det arbetet, säger Johanna Hållén.
Men Sveriges Konsumenter vill också undersöka om det finns åtgärder som går att göra i avvaktan på en EU-lagstiftning.
– I vårt brev till Pourmokhtari uppmanade vi den svenska regeringen att göra som i Danmark och tillsätta en kommission bestående av myndigheter, näringsliv och konsumentorganisationer för att diskutera utmaningar och möjligheter i nuvarande lagstiftning och förslag till nya lösningar. Det skulle verkligen behövas och vi har fått positiva signaler från andra tänkbara aktörer i en sådan kommission, säger Johanna Hållén.
19 februari, 2025