Det är många som inte känner till sina rättigheter som konsumenter – eller vart man kan vända sig om ett köp går fel. För personer med funktionsnedsättning är det extra svårt att få hjälp. Det visar rapporten Konsumenträtt för alla – eller bara för några? som Sveriges Konsumenter publicerar i dag. Den baseras på enkäter med såväl konsumentvägledare som personer med funktionsnedsättning.
För även om du som konsument vet att du kan kontakta en konsumentvägledare är det långt ifrån säkert att konsumentvägledaren kan erbjuda information på ett sätt som funkar för just dina förutsättningar.
– Hälften av konsumentvägledarna svarar att de saknar utbildning i bemötande och tillgänglighet helt. Om man inte vet vad som krävs är det förstås svårt att erbjuda hjälp på rätt sätt, säger Cecilia Backentorn, som leder Arvsfondsprojektet Konsumenträtt för alla på Sveriges Konsumenter.
Stora krav på tillgänglighet
Men det brister även i tillgången till tillgänglig information. När personer med funktionsnedsättning får svara på vad som är viktigt för att de ska kunna ta till sig rådgivning eller information blir det tydligt att behoven skiljer sig åt väldigt mycket. En del vill kunna få hjälp online, då rörligheten är ett hinder. Andra vill ha fysiska besök i kombination med bildstöd eller teckenspråk.
– Det är så här det ser ut. Personer med funktionsnedsättningar har väldigt olika behov för att kunna ta del i samhället så som lagen ger dem rätt till. Problemet är att konsumentvägledarna i regel har för få verktyg till sin hjälp. Många svarar att de kan erbjuda personligt samtal och en tillgänglig webbplats. En enda vägledare svarar att kommunen kan erbjuda videoformat med textning. Två kan erbjuda teckenspråkstolkning, säger Cecilia Backentorn.
Men just när det gäller tillgänglig webbplats är det många användare som har svårigheter att nå rätt information, enligt bland annat en undersökning från Begripsam.
Sämre service i hälften av kommunerna
Hälften av landets kommuner saknar kommunal konsumentvägledning helt. Då hänvisas invånarna i stället till Konsumentverkets konsumentvägledning. Men där kan man inte få samma hjälp som i kommunerna. Hallå Konsument kan inte hjälpa till med att skriva en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden eller tolka ett avtal, till exempel.
– Konsumenter i dessa kommuner har ännu sämre möjligheter att ta tillvara sina rättigheter, säger Cecilia Backentorn.
Som en del i projektet har Sveriges Konsumenter därför börjat ta fram tillgängligt material tillsammans med Stiftelsen Funka som kan användas av såväl konsumenter som konsumentvägledare. Det är till exempel information om konsumenträtt som finns både i lättläst format och som textade filmer.
Här finns material för konsumenter.
Här finns material för den jobbar med konsumenter.
Läs rapporten från Stiftelsen Funka här.
Här är en debattartikel ur Dagens Samhälle som publiceras i dag.
Om undersökningen:
Enkäten om konsumentvägledningen besvarades under våren av 46 konsumentvägledare som jobbar i den kommunala vägledningen i 34 olika kommuner.
Enkäten om upplevelsen av konsumentvägledning hos personer med funktionsnedsättningar utfördes av Stiftelsen Funka hösten 2023.
För intervjuer:
Cecilia Backentorn, projektledare, cecilia.backentorn@sverigeskonsumenter.se, 0720-64 58 46
Presskontakt:
Yasemin Bayramoglu, yasemin.bayramoglu@sverigeskonsumenter.se, 0709-62 07 09
23 januari, 2025