Kriget i Ukraina och andra oroligheter har lett till stigande priser på både el och livsmedel. Många företag behöver höja sina priser, andra gör det ändå.
Att höja priserna är inte populärt. Istället är det många tillverkare som väljer att minska på förpackningarna - i smyg. Krympflation kallas det och är vilseledande och hindrar oss konsumenter från att göra informerade val.
Det här är ingen ny företeelse. Redan för två år skrev Sveriges Konsumenters generalsekreterare Jan Bertoft och varnade för att det här kommer fortsätta om konsumenter inte protesterar.
Så här skrev han i sin blogg i februari 2020:
”Ofta handlar det om varor där vi har bra koll på priserna och där det råder stor konkurrens mellan olika märken. Genom att omärkligt minska förpackningen kan konkurrenterna framstå som dyrare.”
Läs hela hans blogginlägg här: https://bit.ly/3BGnDXL
Vad kan konsumenter göra?
- Fokusera på jämförpriset! Försök att ha koll på jämförpriset istället för pris per förpackning. Då märker du lättare när priset höjs.
- Klaga hos din matbutik! Berätta för din matbutik att du är missnöjd och att du känner dig lurad.
- Hör av dig till tillverkare som minskat innehållet i en förpackning i smyg och klaga.
- Kontakta Konsumentverket och berätta att du känner dig lurad. Det kan handla om vilseledande marknadsföring.
- Hör av dig till Sveriges Konsumenter på Facebook eller via mejl när du upptäcker att en förpackning krympt så kan vi hjälpas åt att sprida ordet till andra konsumenter.
11 augusti, 2022