Under hösten har Sveriges Konsumenter granskat uppsägningsfunktionerna i 20 populära medietjänster. I granskningen ingår de största tidningarna, ljudboks- och videoströmningstjänsterna. Alla använder sig av vilseledande designknep (dark patterns) för att förhindra att konsumenter säger upp sina prenumerationer.

Man gör det helt enkelt onödigt krångligt genom att tvinga konsumenter gå igenom överflödiga steg, ta sig förbi visuella hinder och genom att tjänsterna använder känsloladdat språk. Dessutom är det ofta en utmaning att ens hitta uppsägningsfunktionen.

Svårare säga upp i Sverige än övriga EU

Nya EU-siffror visar samtidigt att 52 procent av svenska konsumenter har upplevt problem med att säga upp digitala prenumerationer. Det är en högre andel än i övriga EU-länder där mellan 33 och 43 procent upplevt detsamma.

– Jag tror att vi blivit så vana vid den här typen av designknep att vi inte längre reagerar så starkt som vi borde. Standarden är oerhört låg. Det behöver inte vara så här krångligt och då ska det inte vara det heller, säger Sinan Akdag, sakkunnig på Sveriges Konsumenter.

Många har flera tjänster

I dag har 70 procent av svenska hushåll en betald videoströmningstjänst och 40 procent en digital morgontidning. En fjärdedel av konsumenterna har tillgång till en ljudbokstjänst. Och enligt en undersökning från Orvesto Konsument lägger svenskarna 403 kronor i månaden på den här typen av prenumerationer.

– Många vänder fortfarande på varenda krona för att få vardagen att gå ihop och ett vanligt tips för att spara pengar är att se över sina prenumerationer. Vi kan visa att många av medietjänsterna medvetet försvårar just det, säger Sinan Akdag.

En vägledande princip i konsumenträtten är att det ska vara lika lätt att säga upp som att ingå ett avtal. Granskningen slår fast att så inte är fallet. Nu kräver konsumentorganisationen att Sverige följer efter Frankrike och Tyskland, som infört lagkrav på enkla uppsägningar.

– Det här handlar om branscher där varje förlorad kund riskerar att hoppa över till en konkurrent. Därför behöver vi tydligare regler som alla tvingas följa, säger Sinan Akdag. 


Sveriges Konsumenters förslag:


Inför krav på enkla uppsägningar i distansavtalslagen.

  • Avtal som kan ingås på digital väg också ska kunna sägas upp digitalt.
  • Uppsägningsfunktionen ska vara enkel att hitta och ska inte kräva ytterligare inloggning.
  • Om näringsidkaren erbjuder en app ska uppsägningsfunktionen vara enkel att komma åt också genom den.
  • Uppsägningsflödet ska innehålla en uppsättning standardiserade punkter med information (till exempel datum för uppsägning) och inte kräva fler än tre klick för att slutföras.
  • När uppsägningen är slutförd ska en otvetydig bekräftelse på detta visas för konsumenten.

Dessutom vill vi att det ska krävas ett uttryckligt medgivande när en gratisprenumeration övergår i betalprenumeration och att digitala tjänster påminner om tjänster som inte använts på länge och kräver medgivande för fortsättning. Läs mer om det här i rapporten. 

Medietjänsterna som ingår i granskningen:

Tidningar: DN.se, Aftonbladet, Expressen, SvD, Dagens industri, GP, Dagens ETC, Sydsvenskan

Videoströmningstjänster: Netflix, MAX, TV4 Play, Viaplay, Disney+, Amazon Prime, Skyshowtime, Apple TV+

Ljudbokstjänster: Bookbeat, Nextory, Storytel, Bokusplay

För intervjuer:

Sinan Akdag, sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se, 072-061 69 40
Pressbild