Granskningen omfattar 240 populära gratisappar i Google Play och App Store, varav 214 hade så kallade in app-köp. 145 var riktade till barn från som tidigast fyra år och de allra flesta av dessa erbjöd någon form av köp inuti appen som förhöjer upplevelsen eller gör att man kommer snabbare framåt. I många fall genom direkta köpuppmaningar. I vissa appar är det dessutom lätt för ett barn att själv köpa digitalt innehåll för riktiga pengar eller uppgradera till betalversionen av appen.
–Upplägget med köp i appar, särskilt riktade till små barn, tycker vi strider mot god affärssed och marknadsföringslagen och ska inte få förekomma. Särskilt då apparna ger sken av att vara kostnadsfria, säger Maria Wiezell, expert på konsumenträtt och konsumentjuridik på Sveriges Konsumenter och fortsätter:
–Även om det inte handlar om direkta köpuppmaningar så är spelen så konstruerade att det är många barn som kommer att lockas att betala, eller tjata på sina föräldrar för att betala, för att få en bättre spelupplevelse.
Många appar erbjuder även köp av så kallade loot-lådor, vilket innebär att man köper tillbehör av okänd karaktär. Drar man vinstlotten kan man avancera rejält i spelet. Detta kan närmast likna vid lotteriverksamhet och då det i vissa fall finns en andrahandsmarknad där det går att sälja lådornas innehåll vidare, bör detta regleras av lotterilagen.
För att få bukt på problemet vill vi bland annat se:
- En förstärkning av barnreklamförbudet som idag endast gäller direkta köpuppmaningar riktade till barn i svensk-sänd tv
- Att köp i barnappar ska förbjudas och att Konsumentverket ska granska aktörerna
- Att defaultläget i hårdvaran ska vara att det behövs en aktiv handling för att låsa upp för köp
- Att lotteriliknande försäljningar i appar ska regleras av lotterilagen
Här kan du ta del av rapporten i sin helhet och läsa våra resonemang.