Sveriges Konsumenter har tillsammans med tidningen Råd & Rön rankat landets alla 290 kommuner utifrån fyra kriterier: i vilken mån de ger sina invånare konsumentvägledning respektive budget- och skuldrådgivning, samt hur bra kommunerna är på livsmedelskontroll och hur lätt det är att få tag på kontanter.
De 5 bästa kommunerna i landet:
1. Härryda
2. Habo
3. Piteå
4. Vaggeryd
5. Nässjö
… och de 5 sämst placerade:
290. Arjeplog
289. Norrtälje
288. Tingsryd
287. Hallsberg
286. Töreboda
Några saker som sticker ut i undersökningen är:
- Att nästan var fjärde kommun (24 procent) av kommunerna inte erbjuder inte sina invånare någon konsumentvägledning alls. Mest tid per invånare och år erbjuder Storumans kommun (elva minuter).
- I en kommun (Lessebo) har man inte haft någon livsmedelskontroll, men flera kommuner ligger väldigt nära noll också.
- I sju kommuner är det ingen väntetid till Budget- och skuldrådgivningen, men i Skövde får man vänta i 36 veckor och i Botkyrka hela 40 veckor.
– Det är häpnadsväckande stora skillnader mellan hur kommunerna hanterar sina invånares konsumentproblem. Situationen oacceptabel och det måste bli ett slut på att vissa kommuner behandlar konsumenterna så illa som de gör. Att ta hand om invånarna i egenskap av konsumenter är en viktig uppgift. Det är bra även för kommunens ekonomi eftersom det reducerar risken för invånare med ohälsa och ekonomiska problem, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.
Den nuvarande situationen drabbar framför allt de konsumentgrupper som är i störst behov av stöd, exempelvis äldre, personer med språksvårigheter eller de som befinner dig i ett digitalt utanförskap.
– Med hjälp av vår granskning kan landets konsumenter snabbt och enkelt se hur det står till i den egna kommunen och också jämföra med andra. Läget är i dag närmast att likna vid ett lotteri där det är extremt stora skillnader beroende var i landet du bor, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön.
Hela listan
Hur bra är det att vara konsument i ditt län eller din kommun? Se vår smarta kommunkarta. Här finns även karta för varje län för publicering.
Källor
Underlaget till vår granskning är två rapporter från Konsumentverket: Läget i landet BUS 2019 och Läget i landet KOV 2019, samt Livsmedelsverkets rapport Sveriges livsmedelskontroll 2017 och Länsstyrelserna rapport Bevakning av grundläggande betaltjänster 2018.
För intervjuer kontakta:
Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, tel 070-797 7987.
Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, tel 08-674 4311.
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig, Sveriges Konsumenter, tel 072-230 99 23.
Ladda ner pressbilder: Jan Bertoft, Daniel Kjellberg
25 november, 2019