Dom flesta av oss har säkert varit med om att en grej ”bara går sönder”, eller att en digital tjänst inte funkar. Den nya konsumentköplagen, som vi hoppas att riksdagen snart röstar igenom, innehåller två riktigt bra förbättringar för oss konsumenter.
Klar förbättring #1 – säljaren ska bevisa att prylen håller
Ett stort problem när man som konsument ska klaga på en vara som gått sönder, är att kunna bevisa för säljaren att man inte har hanterat den vårdslöst, i strid med bruksanvisningen, eller av olyckshändelse råkat ha sönder den. Oftast har du ju ingen aning om varför den gått sönder, kan inte öppna den för att se vad som är fel, och har inte tillgång till verkstad som utan kostnad kan undersöka och se varför den plötsligt lagt av. Har man fått en garanti så ligger bevisbördan på säljaren under hela garantitiden, men har man ingen garanti ska man själv efter sex månader bevisa att det måste vara ett fel som fanns från början, för att säljaren ska vara tvungen att laga, byta ut eller låta mig häva köpet och få pengarna tillbaka. Hur lätt är det, när man som motpart har en säljare som oftast har bättre kompetens, kunskap om varan och tillgång till tekniker på verkstad som kan klura ut hur felet kan ha uppkommit?
Av erfarenhet vet vi som konsumentvägledare att det är mycket svårare att få rättelse om det är man själv som ska bevisa att man inte hanterat varan på ett felaktigt sätt, än om det är säljaren som ska bevisa detta.
Därför känns det självklart att bevisbördan för huruvida felet är ursprungligt eller inte, ska ligga på den som har bäst möjlighet att bevisa det, nämligen säljaren. Det är något som Sveriges Konsumenter slagits för länge och som nu verkar bli verklighet med den nya lagen. Förhoppningsvis kan längre bevisbörda på säljaren leda till varor med bättre kvalitet som håller längre. Även planerat åldrande och att varor blir värdelösa för att dom inte går att uppdatera är ett oskick som leder till att vi måste skrota varor som borde kunna användas längre, till skada både för vår planet och vår plånbok.
Klar förbättring #2 – digitala tjänster omfattas också
Därför är det toppen att digitalt innehåll och digitala tjänster också kommer att omfattas av konsumentköplagens regler. Säljaren föreslås bli skyldig att göra uppdateringar under en viss tid för att säkerställa att innehållet fungerar. Även bedömning av fel i digitala tjänster, tex streamingtjänster och vilken rättelse man som konsument har rätt till, kommer enligt propositionen att regleras i den nya konsumentköplagen. En nödvändig modernisering då mycket av det vi lägger våra pengar på är just digitala tjänster. Det känns det helt galet att vi inte har ett lika starkt konsumentskydd när vi köper denna typ av produkter som när vi köper prylar.
Som konsumentvägledare tycker jag att den nya lagen i stort är en vinst för konsumenterna!
09 februari, 2022