Orättvisor, goda nyheter, politik och funderingar i allmänhet . Det händer mycket i Sveriges Konsumenters verksamhet. Här delar våra medarbetare med sig av sånt som rör sig i tankarna just nu.
Eleverna i Gävle vågade ifrågasätta köphetsen kring studenten. Deras mod är ett viktigt exempel för framtida studenter, skriver Elias Aspudd, projektledare för Sveriges Konsumenters nya ungdomsprojekt.
05 november, 2024Hur kunde vi hamna här? En betalande kund är bra kund, men en som betalar sent är bättre. Kan det verkligen vara så här som många företag resonerar? I en debattartikel i DN den 13/8 kritiserar Tim Öhman Cirillo, operativ chef på betal- och fakturaplattfor ...
16 augusti, 2024Rädd för att bli kapad på nätet? Med nyheten om att miljontals lösenord är på drift så kommer vår digitala expert Sinan Akdag med sju tips för att fixa lösenorden.
26 januari, 2024Tegmark och Elon Musk varnar för framtida superintelligenser men faktum är att det finns problem med dagens AI som vi måste lösa redan här och nu. Det menar Sinan Akdag.
04 maj, 2023Vad blev det av EU:s två lagpaket som skulle förflytta den digitala makten från nätjättarna till konsumenterna? Vår digitala expert Sinan Akdag benar ut vad vi får och vad som återstår att slåss för.
02 maj, 2022Mer ansvar på företagen och du som konsument kan få bättre skydd i digitala tjänster. Så kan det bli om riksdagen röstar igenom det nya lagförslaget... Vår Maria Wiezell berättar om två verkliga förbättringar som kan bli verklighet med den nya lagen.
09 februari, 2022Vem köper egentligen alla de där knasiga sminkprodukterna för barn? Det undrade Christin Holm Gatica ända tills hon häromdagen själv stod i kön och hörde sitt barn tjata. Nu undrar hon varför de ens säljs.
15 december, 2021När julstressen slår till är det lätt att det blir fel. Läs vår konsumenträttsexpert Maria Wiezells bästa tips innan du ger dig ut på julklappsjakt.
13 december, 2021Hösten har anlänt med stormsteg, det regnar och blåser och du kanske längtar till sol och värme, eller en fin skidbacke i Alperna? Men vågar man boka nu, med tanke på pandemin? Vår konsumenträttsexpert Maria Wiezell listar allt du måste tänka på, men land ...
16 november, 2021Finansbranschen är fortfarande en hemlighetsfull och mäktig del av näringslivet som kommer undan krav på samhällsansvar. Vad vi visat är att det går att sätta fart på branschen med hjälp av oberoende granskning, ökat konsumenttryck och ett civilsamhälle s ...
20 oktober, 2021Plötsligt händer det. Mitt i konsumentvägledare Maria Wiezells många gånger tuffa arbete att få kontakt och hjälp av företags kundtjänster så hamnar hon rätt direkt. Tänk om det alltid vore så lätt!
29 september, 2021Vem vill egentligen ha övervakningsbaserad reklam? Inte vi i alla fall! Vår digitala expert Sinan Akdag ställer sig frågan om ens annonsbranschen själv tror på personanpassningens förträfflighet.
24 september, 2021Ett litet OK i ett sms kan räcka för att bli fast i ett långt avtal. Kanske är det så att säljarnas provisions- och bonusregler krockar med omsorgen om konsumentens bästa, menar Sveriges konsumenters expert på konsumenträtt, Maria Wiezell.
01 mars, 2021Vem skulle kunna tro att toarengöring skulle bli en viral snackis? Men det var precis vad det blev, berättar en glatt överraskad projektledare för NordQual, EU-projektet som granskar våra vanligaste hushållskemikalier.
02 februari, 2021Telia borde göra som Com Hem och bry sig mer om sina kunder, menar Maria Wiezell, Sveriges Konsumenters expert på konsumenträtt och konsumentrådgivare.
19 januari, 2021Som digital expert på Sveriges Konsumenter funkar det inte riktigt att bara klicka på Godkänn så fort man stöter på ett digitalt avtal på nätet. Yrkesvalet gör saker med en. Nu funderar Sinan Akdag på om det här verkligen är en eftersträvansvärd tillvaro ...
18 december, 2020Som den konsumentrådgivare hon är gäller det förstås att ha lite koll på marknaden. Maria Wiezell bestämde sig för att kolla in Amazons svenska sajt. Men vad är det för produkt hon letar efter egentligen?
02 december, 2020