Minska förpackningen så slipper vi höja priset. Så fungerar logiken bakom det som brukar kallas ”krympflation”
Att uttala sig i media om detta har varit en del av mitt jobb som konsumentföreträdare. Ofta en mycket tacksam sådan. Med jämna mellanrum hör någon redaktion av sig. Ofta har de blivit kontaktade av någon ilsken konsument som upptäckt att chokladen, kaffet etc fått mindre förpackningar men att priset behållits. Det vill säga att det höjts per kilo eller liter. Det kan också gälla att spolarvätska spätts ut, antalet blöjor i förpackningen minskat, att det är mindre sill i burkarna, att toalettrullen blivit smalare. Kreativiteten är stor.
Senaste Råd & Rön har fler tydliga exempel. Och i TV4 visar chefredaktören Daniel Kjellberg hur det kan se ut.
Ofta handlar det om varor där vi har bra koll på priserna och där det råder stor konkurrens mellan olika märken. Genom att ”omärkligt” minska förpackningen kan konkurrenterna framstå som dyrare. Ibland kan det handla om att gå ner från 23 till 22 gram, som i fallet Santa Marias kryddor.
Ilskan kan tyckas vara oproportionell mot de pengar man blivit ”snuvad” på. Är det nåt att bråka om - något gram, någon krona?
Ja, jag tycker det. Eftersom det är så medvetet gjort. Och eftersom man inte kan säga att en ilsken konsument har ”fel”.
Att sälja matvaror och andra produkter är en fråga om förtroende. Man litar på att det är schysst innehåll och att det inte finns några avsikter att luras.
Det är också oärligt i någon mening eftersom det är så uppenbart att man försöker smyga igenom en prishöjning.
Och vi hatar att bli lurade. Jag möter ofta en kronisk misstänksamhet mot försåtliga säljare och glättig reklam, men också en känsla av maktlöshet. En känsla av att ”de” ändå alltid vinner.
Så mycket mer triumf när man själv eller någon annan kan beslå dem med att försöka dra oss vid näsan.
Att ursäkterna från företagen är så lövtunna bidrar också till ilskan. Om det nu är så att förpackningen behöver förändras – varför blir den oftast lite mindre? Och så sällan lite större..?
Kommer då detta att fortsätta?
Tyvärr, gör det nog det. Eftersom det fungerar. En vanlig människa kan inte ha full koll på alla priser och hinner inte detaljgranska allt man köper.
Hoppet ligger i att vi numera har ett effektivt vapen – sociala medier. Det är lätt att skapa en facebookgrupp som visar den försåtliga prishöjningen hos någon kaffeproducent. Och det kan förhoppningsvis göra att insatserna blir lite högre och att en och annan tillverkare funderar lite extra på risken - i form av försämrat varumärke.
05 februari, 2020