Det blir en annorlunda påsk i år. Vi stannar där vi är, vi gör inga besök vi inte måste och vi tänker kanske lite extra på att både hjälpa varandra och på de producenter, butiker och kaféer som kämpar för att överleva.
Själv får jag avstå från att göra den traditionella påskresan till Skåne och från att besöka min 89-åriga mamma.
Några som däremot lär ha det som vanligt är de som fixar fram äggen, påskens stora symbolprodukt. Jag talar om VÄRPHÖNSEN.
För två år sedan gav Sveriges Konsumenter ut en rapport som hette ”De dolda buräggen”. Den handlade om äggen som värps fram av hönor i vidrigt trånga burar och som smygs in i produkter vi äter utan att vi konsumenter vet om det. Som rapportens pasta, majonnäs och färdiga pannkakor. Av de 20 produkter vi granskade visade sig fem innehålla burägg. Men det var inget som alltid skrevs ut på förpackningarna. Bara tre var märkta med ursprungsland och två med produktionssätt.
Detta blev rejält uppmärksammat i media. ”Häpnadsväckande att stora butikskedjor inte berättar, det är en trovärdighets- och förtroendefråga.” sa jag i en intervju.
Sedan dess har kedjorna lovat bot och bättring. Här är två pressmeddelanden från Coop och Axfood. Coop har nu fasat ut buräggen vilket vi välkomnar.
Så ser det ut nu, år 2020? Har det blivit bättring?
Det är viktigt att följa upp granskningar så jag gav mig ut i butikerna (självfallet på tider när det var glest med folk!) för att titta.
Resultatet av min butiksrunda var INTE tillfredsställande. Rentav sorgligt. Ursprung och produktionssätt är fortfarande dold information för oss konsumenter.
En som bättrat sig är Eldorado majonnäs, som numera skriver ut att äggen kommer från frigående höns (tidigare burhöns). Inget står däremot om ursprunget på äggen.
Tummen ner blir det däremot för Coops Äkta majonnäs som inte skriver ut ursprung och Kavlis majonnäs där det står ”tillagad i Sverige” men inget om var äggen kommer från.
Generellt kan sägas att ICA, Coop och Hemköp (Axfood) gör det svårt för oss konsumenter att göra enkla och medvetna val och att ta ställning i viktiga frågor om djurskydd – en viktig fråga på sikt eftersom dålig djurhälsa har samband med ökad antibiotikaresistens. Nu har ju Coop i ett pressmeddelande skrivit att deras produkter inte innehåller några burägg längre. Men hur ska konsumenten i butik veta det?
Burägg får inte produceras i Sverige. Därför är det viktig information på förpackningarna var äggen i sammansatta produkter kommer ifrån. Liksom hur äggen är producerade oavsett ursprung – burhöns, frigående inomhus eller frigående utomhus eller ekologiska.
Det skulle kunna vara så att burägg inte finns i lika hög utsträckning i pasta, pannkakorna och majonnäsen idag. Eller så är det lika uselt som 2018. Det vet inte vi konsumenter och kan heller inte få reda på det när vi står där ute i butiken och ska välja.
Att inte skriva ut den informationen är att dölja den. Medvetet. Det borde seriösa företag låta bli. Det blir en dubbelmoral att slå sig för brösten att man avskaffar färska ägg från burhöns samtidigt som de smygs in i andra produkter.
Så skärpning, butikskedjor!
Och till sist - låt mig ändå få önska en frisk, glad, njutningsfull påsk med gott samvete och goda gärningar.
07 april, 2020