För andra året har vi rankat Sveriges alla kommuner – hur de hanterar invånare i deras egenskaper av konsumenter. Vi har sett både ”raketer” och ”blysänken” i listan.
Igår hade jag och chefredaktör Daniel Kjellberg på Råd & Rön nöjet att åka tåg till Västsverige och gratulera politiker och tjänstemän på ett hyfsat coronasäkert sätt utanför kommunhuset. En klart trevlig del av våra jobb. Och underbart för en konsumentaktivist att för ovanlighetens skull strössla beröm och peka på ett riktigt gott exempel, som borde inspirera andra.
– Vi ses igen, sa kommungubbarna när vi skiljdes. (Det var bara gubbar.)
Vi svarade:
– Gärna, men det beror på er. Och tänk på att konkurrenterna nafsar er i hälarna!
För så är det – vinnarna i år har generellt högre poäng än förra året. Och en rankning med offentligt resultat som denna har det goda med sig att den triggar en tävlingsinstinkt. Vi ser det i vår guide Fair Finance Guide, där storbankerna jobbar akivt på att slippa hamna sist i rankningen. Ingen vill hamna där. Vi fick stor publicitet kring kommunrankningen – kring Härryda förstås, men jag medverkade till exempel även i P4 Stockholm under rubriken ”Pinsamt Stockholms län”.
Att göra rankningar årsvis ger möjlighet att se utveckling. Där finns några glädjeämnen men uppriktigt talat mest elände. Sedan förra årets granskning är det 18 färre kommuner som erbjuder konsumentvägledning. Det betyder att 30 procent av kommunerna nu saknar konsumentvägledning mot förra årets 24 procent. Landskrona har sänkt sitt betyg allra mest – från 61 till 30. Mer än en halvering. Öckerö tappar 30 i betyg och går från plats 80 till 243. Båda har lagt ner sin konsumentvägledning.
Över huvud taget är skillnaderna väldigt stora beroende på vilken sida en kommungräns man bor. Skillnaderna är FÖR stora. Även om konsument- och kommunminister Lena Micko är medveten om problemen så innebär det knappast att staten går in och vräker in pengar eller gör det obligatoriskt med konsumentvägledning.
Det betyder att de avgörande besluten om konsumentstöd kommer att fattas i kommunerna. Och där behövs ett mycket större ansvarstagande – och en insikt om det här faktiskt lönar sig i längden. Vilket Härryda och en lång rad andra kommuner insett, inklusive Sorsele och Kristianstad, som återstartar sin vägledning.
Det handlar sammanlagt om stora pengar. Varje år kostar överskuldsättning 30–50 miljarder (inte miljoner) kronor för samhället. Misslyckade köp kostar 50 miljarder för konsumenterna, kostnader som delvis också drabbar kommunernas budgetar.
Så, alla kommuner, fatta kloka beslut nu under hösten. För konsumenternas bästa. Vilket mycket är för kommunernas bästa. Ni kommer att belönas genom nöjdare och friskare medborgare, minskade kostnader för försörjningsstöd och mycket annat.
Och – ovanpå det – kanske med ett besök av mig och Daniel med diplom, blommor och publicitet i media som Det Goda Exemplet.
Ps. Här kan du läsa mer om rankningen. Ds.
22 oktober, 2020