Vi konsumenter behöver hålla ihop, det är så vi blir starka. Vi luras av telefonsäljare och av fejkade reor, vi lockas att låna till konsumtion och tvingas dagligen godkänna avtal som är för långa och snåriga för att förstå. I den här bloggen skriver jag om aktuella konsumentfrågor som engagerar mig. Hoppas ni vill läsa! / Jan Bertoft, generalsekreterare.
Det nya kundvarvet är det korta kundvarvet. Det skriver Jan Bertoft, som leder Vinnova-projektet Kärn-affären. Här handlar det om att hjälpa kunden till de hållbara och hälsosamma valen. En utmaning för branschen.
03 maj, 2024Vi har gjort skillnad, konstaterar Jan Bertoft i sitt sista blogginlägg i rollen som generalsekreterare för Sveriges Konsumenter. När han blickar tillbaka på en hel karriär i konsumenternas tjänst noterar han många segrar. Men också en rad viktiga frågor ...
29 februari, 2024Många hoppas på det, inte minst inom politiken. Och inte minst när det kommer till matproduktionen. Genom att konsumenterna väljer hållbart ska hela sektorn styras om. Men det kommer inte att funka. Det hörs även ifrån livsmedelshandeln. Därifrån hör jag ...
22 februari, 2024Efter att vi i konsumentrörelsen ställt krav efter krav på bankerna att agera kallade statsministern in bankerna till möte om bedrägerierna. Banker som hittills duckat frågan och fortsatt skylla på sina kunder lovar nu plötsligt bättring. Det borde hänt l ...
14 februari, 2024Det är bra att vi får en diskussion om beredskap, konstaterar Jan Bertoft apropå utredningen om livsmedelsberedskap som nu presenterats. Men det är viktig att förstå att detta i mångt och mycket är en konsumentfråga – och att konsumentperspektivet därför ...
01 februari, 2024Startfältet till Årets matbluff var värre än någonsin. Men anti-tävlingen Årets matbluff visar mer än bara några procent hit och dit. Den visar framför allt att det behövs poltik, skriver Jan Bertoft.
25 januari, 2024I sin sista nyårsbetraktelse som generalsekreterare för Sveriges Konsumenter blickar Jan Bertoft tillbaka på ett minst sagt omtumlande år för konsumenterna och konsumentrörelsen. Nästa år kommer bli ett ödesår, skriver han.
21 december, 2023Julen kommer inte bara med glädje och glitter. Den kommer också med dyrköpta krediter och i värsta fall en plats i skuldfällan. Regeringen måste snabbt få ny lagstiftning på plats. Överskuldsättningsutredningen är klar. Remisserina inlämnade. Nu krävs act ...
17 november, 2023Håller den gamla sanningen om att vi ska äta svenskt för att vi är så alldeles ovanligt snälla mot djuren just i det här landet? Och vill vi verkligen veta hur djuren har det? Det undrar Jan Bertoft med anledning av Uppdrag Gransknings reportage Kycklinge ...
03 november, 2023Nu går vi in i årets mest intensiva shoppingperiod. Jan Bertoft listar fem punkter som han vill att handeln funderar lite extra på.
25 oktober, 2023Det som kan gå snabbt att lägga ner kan bli svårt att bygga upp igen, konstaterar Jan Bertoft efter förra veckans budgetproposition där stödet till konsumentrörelsen stryps.
27 september, 2023Möjligheten att byta bank är konsumenternas bästa påtryckningsmedel på en stark bankmarknad. Men för få gör det. Nu behöves insatser för att undanröja hinder så att fler bankkunder vågar gå mot strömmen.
01 september, 2023Textilindustrins påverkan på klimatet har fått flyga under radarn alldeles för länge, menar Jan Bertoft. Här finns ett stort systemfel. Men det som gjorts hittills har varit alldeles för lite och har gått på tok för trögt, menar han. Vi måste sluta köpa s ...
16 augusti, 2023Hetaste diskussionen i Almedalen? Näringsrekommendationer, om man ska tro Jan Bertoft. Men vart tog konsumentperspektivet vägen, undrar han.
30 juni, 2023Vi måste få ett stopp för vilseledande uttryck som "klimatneutral" i marknadsföringen. Det är bara bluff, skriver Jan Bertoft.
22 juni, 2023Problemen med butikernas egna varumärken är flera. Därför måste Konkurrensverket granska fenomenet, skriver Jan Bertoft.
01 juni, 2023Här sviker EU europas bankkunder. Bankernas lobbymaskin blev för mäktig. Det blev inget förbud mot bankernas provisioner vid ekonomisk "rådgivning", skriver en besviken Jan Bertoft.
25 maj, 2023Vad är viktigast? Är det inte GEMENSKAPEN och FRIDEN, snarare än överdådet och perfektionen? Det tycker Jan Bertoft och levererar sina råd för att Påsken inte ska bli dyrare än nödvändigt.
05 april, 2023Det drar ihop sig till politisk tuppfäktning om livsmedelspriserna, konstaterar Jan Bertoft. Men många människor är i nöd NU. Då är det är bråttom med åtgärder menar han och nämner tre punkter som politikerna borde agera på bums.
16 mars, 2023Råd & Röns Svarta listan visar återigen att allt för många företag i motorbranschen inte respekterar konsumenträtten. Nu går det inte längre. Nu behöver vi en licens för att få sälja bilar, lite den som finns i Norge, skriver Jan Bertoft.
23 februari, 2023Det är för lätt att producera billiga produkter som inte håller måttet. Men vi konsumenter måste också börja fundera på om vi verkligen behöver alla prylar som vi köper, skriver Jan Bertoft. När har vi tillräckligt?
26 januari, 2023Sällan har ett ministermöte varit så viktigt för framtiden som det i morse. Faktum är att den här våren blir avgörande för mycket som har att göra med allas vår vardag. Det skriver Jan Bertoft i sin blogg.
19 januari, 2023Vi går in i en mörk vinter där vi måste spara på el och hålla igen på utgifterna. Inför 2023 behöver Sverige en stärkt konsumentpolitik, inte bara bibehållen, skriver Jan Bertoft.
12 december, 2022Så gott. Men också så krävande. Kaffet gör stort klimatavtryck, därför borde vi hushålla med dropparna, skriver Jan Bertoft.
10 november, 2022Nöj dig inte med att få noll eller nära noll procent ränta på dina sparpengar, manar Jan Bertoft. Nu är det dags att vi konsumenter blir otrogna våra traditionella banker, så länge de inte blir bättre på att ge oss ränta på våra sparpengar.
02 november, 2022Att det tog tid att ens få klarhet i vem som blivit konsumentminster säger en hel del. Men faktum är att väldigt många ministrar borde ta till sig konsumentperspektivet, menar Jan Bertoft.
18 oktober, 2022Den tillträdande regeringen har en stor uppgift att ta tag i när det kommer till tågen, för att bygga bort de hinder som gör att folk väljer flyget framför den superlösning som tåget faktiskt är, skriver Jan Bertoft.
10 oktober, 2022Skenande elpriser ställer krav på att vi gör gemensam sak och sänker vår elkonsumtion. Det gynnar både plånboken och klimatet, menar Jan Bertoft.
20 september, 2022Valmanifest innehåller många storvulna ord, lovande ambitioner och konkreta krafttag. Men i princip inget om vad partierna vill göra för oss som konsumenter. Det står klart efter att vi sökt på både ”konsument” och ”konsumtion” på alla partiers valplattfo ...
01 september, 2022Betsson borde bänkas. Det menar Jan Bertoft, som tycker att företaget beter sig djupt oseriöst. Spel är inte som vilken vara som helst.
22 augusti, 2022Maten måste upp på bordet i valrörelsen. Det menar Jan Bertoft efter att ha läst riksdagspartiernas svar i vår Konsumentkompass.
28 juni, 2022Svårbegripligt. Olyckligt och ohållbart. Att det säljs så lite eko i matbutikerna. Det menar Jan Bertoft apropå vår nya rapport "Eko i e-handeln".
24 maj, 2022Det kommer att bli dyrare att leva. Ända upp till 40 procent för en barnfamilj i år, enligt de siffror som Ekot tagit fram. Maten blir dyrare, liksom bränsle och energi. Även boräntorna har börjat höjas. Huvudförklaringen är högre energipriser i kombinati ...
12 april, 2022Går det att hålla två saker i huvudet samtidigt som det fasansfulla kriget raser i Ukraina? Det måste vi försöka, menar Jan Bertoft.
18 mars, 2022Ska Telia få bete sig hur som helst? Det undrar Jan Bertoft efter att telekomjätten återigen finns med på Råd & Röns Svarta lista i dåligt sällskap med andra företag som vägrar att följa Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
23 februari, 2022Ska det vara så här? Det undrar Jan Bertoft som ser en jul med samma konsumtionsfest precis som alla andra jular.
20 december, 2021En personlig julklapp som andas omtanke, hållbarhet och framtid, vilken är det? En reparation såklart! Vår Jan Bertoft förordar julen som en tid att ta hand om varandra - och ta hand om våra prylar.
03 november, 2021Jan Bertoft jublar över att det snart kommer bli krav på restaurangen att berätta varifrån köttet kommer. En delseger för Sveriges Konsumenter som jobbat länge med frågan.
07 oktober, 2021När unga ansöker om skuldsanering som aldrig förr och kreditbranschen lever gott på människors dåliga ekonomi är det dags att agera, menar Jan Bertoft.
15 september, 2021Många sliter sitt hår när det är dags att FÖRSÖKA få kontakt med företaget som du är kund hos. Bertofts sommarilska riktas mot kundtjänsternas labyrinter och om hur företagen kidnappat ordet "upplevelse".
01 juli, 2021Ska man kunna tyska och har goda kunskaper i kemi och dessutom läsa det finstilta på förpackningarna för att veta vad tvättmedlet innehåller? Självklart inte!
24 juni, 2021Mat ska inte bara vara gott, det ska göra gott också. Men hur når vi dit? Nu presenterar konsumentrörelsen 44 förslag för framtidens livsmedel. En ståndpunkt som Jan Bertoft menar borde borde välkomnas av alla från bonde till riksdagsledamot.
06 maj, 2021Förr togs det lån för att köpa hus eller möjligen bil. Nu lever vi i ett rushigt kreditsamhälle där vi kan låna till snart sagt allt, skriver Jan Bertoft.
12 mars, 2021Det är dags för en rejäl genomlysning av all den reklam som skickas ut i det fördolda, menar Jan Bertoft. Reklam som ofta riktas mot unga men som visas i slutna forum och som publiceras genom influencers. En armé av unga skulle krävas för att kamma igenom ...
02 mars, 2021Säg ”hemkunskap” och de flesta ser framför sig ett slitet kök där en grupp elever i förkläden kokar ris eller lär sig moppa golvet.
21 januari, 2021Jodå, det finns en konsumentvinkel på stormningen av kongressbyggnaden i Washington D.C. Nu släpper nämligen hundratals storföretag stödet till Trump som vore det glödande kol. Liksom stödet till de kongressledamöter som vägrade godkänna Joe Biden som leg ...
15 januari, 2021Julen är nu bara några dagar bort och det står klart att den blir MYCKET annorlunda. Tvärtemot vad alla önskade så har restriktionerna skärpts gradvis och ser ut att peaka just när ingen ville att de skulle peaka.
22 december, 2020Pandemin har skyndat på digitaliseringen på ett för många verksamheter positivt sätt. Men två kärnfrågor ställs på sin spets: säkerhet och tillgänglighet, skriver Jan Bertoft.
16 december, 2020Klimathot. Massutrotning av arter. Penningtvätt. Är bankerna en del av problemet – eller av lösningen? Idag presenterar vårt projekt Fair Finance Guide sin årliga granskning av bankernas riktlinjer. Det är sjunde året i rad och en tydlig skärpning har ske ...
02 december, 2020Coronan slår till igen, strax före årets traditionella ”köpfest”. Vad innebär det? Jo, att handeln måste backa ner, ta ansvar i betydligt högre utsträckning än vad vi kan se hittills. Nu har vi inte ett eller två skäl (miljön och delbetalningshajpen) utan ...
12 november, 2020Grattis Härryda kommun! För andra året i sträck inte bara placerar ni er på första plats, ni ÖKAR också från 84 till 89 poäng.
22 oktober, 2020Aldrig tidigare har vi köpt och slängt så mycket prylar som i dag. Livslängden för vitvaror, hemelektronik och möbler är betydligt kortare i dag än för bara tio år sedan. Dessutom utnyttjas hushållsmaskiner, kläder, bilar och även lokaler bara en bråkdel ...
14 oktober, 2020Ordet ”konsument” har blivit allt vanligare i budgetpropositionerna med åren. Men stödet till de som står på konsumenternas sida ligger stilla på en redan bantad nivå.
25 september, 2020När jag kan väljer jag ekologiskt i matbutiken. Enda tillfällena jag avstår är när jag tycker prisskillnaden är väl stor.
08 september, 2020Corona-sommaren är över. Många har haft hemester, badat på nya ställen, e-handlat för fullt och förhoppningsvis gjort nya upptäckter av platser och värden i livet.
28 augusti, 2020En gång var glassen grädde, ägg och socker plus vanilj, kanske något bär eller annan smaksättning. Lite senare var glass väldigt mycket annat.
25 juni, 2020Ambitiöst! Lovande! Äntligen! Det är min och konsumentrörelsens recension av ”Farm to Fork” – EU-kommissionens livsmedelspolitiska program som kom härom veckan.
15 juni, 2020Efter några månaders corona-paralysering rullar klimatdebatten igång på allvar igen. Pandemi eller ej, så kan omställningen till ett hållbart samhälle inte vänta, menar den nya EU-kommissionen.
08 juni, 2020Efter snart tre månader av inlåsning, zoom-möten och restriktioner är vi många som längtar tillbaka till ett normalt liv. Men är det verkligen ”tillbaka” vi ska?
27 maj, 2020Stödet till oss konsumenter fortsätter att monteras ner. Precis när det skulle behöva öka. Och nu går det snabbt. Det visar tyvärr den årliga granskningen ”Läget i landet” från Konsumentverket.
13 maj, 2020För några månader sen hoppade jag på en prenumeration av HD/Sydsvenskan för att jag ville kunna läsa några låsta artiklar i Helsingborgs Dagblad. Sedan ville jag sluta och fick bilden av att prenumerationstiden var begränsad.
11 maj, 2020Det finns många hjältar i samhället idag. De som i tysthet jobbar inom vården, hemtjänsten, omsorgen, skolan. Men en grupp som alltför sällan uppmärksammas är landets kommunala konsumentvägledare.
29 april, 2020I den pågående krisen har det varit mycket fokus på företag och arbetstillfällen. Rätt så, men hittills har nästan inget sagts om hur vi konsumenter drabbas. Jo, inställda flyg och konserter. Men resor och nöjen är bara toppen på ett isberg.
23 april, 2020Det blir en annorlunda påsk i år. Vi stannar där vi är, vi gör inga besök vi inte måste och vi tänker kanske lite extra på att både hjälpa varandra och på de producenter, butiker och kaféer som kämpar för att överleva. Själv får jag avstå från att göra de ...
07 april, 2020Tänk så fort vi gått från det självklara till det otänkbara. På många håll kämpar tidigare så välfyllda butiker, restauranger, kaféer och hotell för att överleva. Kunderna finns inte kvar när alla håller sig hemma. Självklart är det bra om vi slutar över ...
26 mars, 2020Hur hemsk pandemin än är så tror jag att vi kommer att göra många nya upptäckter. Även som konsumenter. En del otrevliga som hur extremt sårbart vårt samhälle blivit och hur mycket ekonomin bygger på att vi (över)konsumerar och reser kors och tvärs.Men äv ...
18 mars, 2020Att lura konsumenter är ofta både riskfritt och billigt. Det är för lätt att komma undan och straffen är ofta förbluffande låga jämfört med exempelvis inbrott. I går kväll medverkade jag i SVT-programmet Veckans brott (Går att se på SVT Play) om telefon- ...
19 februari, 2020I helgen var jag på elbilsmässan eCar Expo här i Stockholm. Där fanns de flesta bilmärken representerade, många med sina hybridmodeller men de ”rena” elbilarna breder ut sig mer och mer (om än från väldigt låga nivåer). En som saknades var Volvo, som vari ...
12 februari, 2020Minska förpackningen så slipper vi höja priset. Så fungerar logiken bakom det som brukar kallas ”krympflation” Att uttala sig i media om detta har varit en del av mitt jobb som konsumentföreträdare. Ofta en mycket tacksam sådan. Med jämna mellanrum hör nå ...
05 februari, 2020På sociala medier möts vi ofta av annonser för Wish och liknande sajter. Här lockas med superpriser som nästan är omöjliga att motstå. Eller vad sägs om ett par earpods för 27 kronor i stället för de nära två tusen som man får lägga ut om man handlar dire ...
03 februari, 2020På en fungerande marknad är konsumenterna konsekvent otrogna. Man är beredd att byta matvarubutik, klädmärke, resebolag. Man är medveten om vilken som är mest prisvärd och vilka som satsar mest på exempelvis miljö, klimat eller djurskydd. Företagen måste ...
27 januari, 2020Lömskare, lurigare och svårare. Så kan man beteckna 2010-talet för landets konsumenter. Listan med problem för konsumenterna toppas som tidigare av bilar, resor och hantverkare. Men telekom – telefoni och internet – har gradvis seglat upp som ett som ett ...
20 december, 2019Telefonförsäljare fortsätter att plåga utsatta konsumenter trots den lagstiftning om skriftliga avtal och betänketid som kom 2018. Något som SVT Nyheter rapporterade om i helgen. Lagens grundidé var enkel: Försäljare skulle inte kunna prata omkull människ ...
16 december, 2019Kritik mot säljare har jag uttalat många gånger. Det får man anledning till som företrädare för landets konsumenter. Det handlar om säljmetoder som gör att människor känner sig vilseledda, inte förstår vad de gått med på eller att de medvetet blivit lurad ...
06 december, 2019Misslyckade köp kostar 5 000 kronor per år och invånare i Sverige. Överskuldsättning kostar samhället mellan 3 och 5 000 kronor varje år. För dig och mig och alla andra. Bara det borde räcka som argument för en storsatsning på konsumenterna – nationellt ...
26 november, 2019Om några veckor tillträder den nya Europeiska Kommissionen – EU:s ”regering”. Dess nye ordförande Ursula von der Leyen kommer då att lansera ett stort miljöpaket, European Green Deal. Och klimatet kommer allra högst på priolistan för den nya Kommissionen. ...
20 november, 20195G. AI. Uppkopplade hem. Mitt i teknikyran över nätets och prylarnas alla möjligheter måste vi stanna upp lite och fundera. Ställa oss några frågor, som: Vad är rimligt att kräva i tid och kunskaper av en vanlig enkel människa för att hålla allt uppdate ...
16 oktober, 2019Skolmaten framkallar vanligen inga ljuva minnen hos folk i min ålder. Leverbiff, torr fisk och sura, rivna morötter ökade varken matlusten då eller intresset för mat inför vuxenlivet. Jag är övertygad att många känner igen sig. Nu är det annorlunda. Om än ...
04 oktober, 2019”Kontanter” lockar den här banken med. Tyvärr inte i vårt land, men precis utanför, i Köpenhamn. Här är butikerna tvungna att ta emot kontanter, enligt en lag från 1984. En promenad i den danska huvudstaden förra veckan gav återigen en påminnelse om hur e ...
09 september, 2019