Behovet av en demokratiskt förankrad konsumentröst är stor och vi efterfrågas i allt högre grad. Sveriges Konsumenter samordnar och skapar möjlighet för representation i en stor mängd sammanhang både i Sverige, inom EU och internationellt.
- Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)
- Allmänna Reklamationsnämndens Insynsråd
- ANEC, den europeiska konsumentrösten i standardiseringen
- Betalningsutredningen, sakkunniggrupp
- BEUC, den europeiska konsumentorganisationen
- Consumers International, den internationella konsumentorganisationen
- CPAG, EU-kommissionens konsumentpolicyarbetsgrupp
- Fair Finance Internationals styrgrupp
- Internetstiftelsens styrelse
- ISO 26000 Stakeholder Organization
- ISO COPOLCO, internationella standardiseringens konsumentkommitté
- Jordbruksverkets råd för hållbar produktion och konsumtion av livsmedel
- Kungliga Skogs- och Lantbruksakademin, kommittén för hållbar produktion och konsumtion
- Konsumentverkets insynsråd
- Livsmedelsverkets samverkansgrupp hållbar livsmedelskonsumtion
- Livsmedelsverkets samverkansgrupp för konsumentfrågor
- Livsmedelsverkets märknings och livsmedelsinformationsgrupp
- Livsmedelsverkets livsmedelshygiengrupp
- Kontantupproret
- Mistra Sustainable Consumption, programstyrelsen
- Referensgrupp genomförande av Tillgänglighetsdirektivet.
- Reklamombudsmannens opinionsnämnd
- Riksbankens betalningsråd
- Standardiseringens konsument- och arbetstagarråd (SKA-rådet)
- Svenska Miljömärkningsnämnden (Svanen)
- SWEDAC:s marknadskontrollråd
- TACD, den transatlantiska konsumentdialogen
- Årets matbluff, juryn
Sveriges Konsumenter har också en rad uppdrag inom standardiseringen som handlar om framtagandet av säkra standarder för förpackningar, ergonomi, barnartiklar, skor, kosmetika, mensprodukter, socialt ansvarstagande, kvalitet i äldreboende och mycket mer.