Våren 2014 granskade vi 12 nätbutiker som säljer bland annat bokningstjänster, möbler, böcker och skor. Resultatet av vår undersökning visar att många nätbutiker kränker människors personliga integritet genom en systematisk övervakning av sina kunder. Med syftet att kunna skicka stora mängder ofta skräddarsydd reklam samlar många nätbutiker in och lagrar långt mer uppgifter om sina kunder än de behöver.

Dessutom vidareförmedlar de ofta uppgifterna till andra företag, inom och utanför EU. I vissa fall får du som konsument inte ens en chans att acceptera företagets personuppgiftspolicy. Du förutsätts helt enkelt acceptera den bara genom att vara inne på företagets webbsida. Och även om du får acceptera policyn aktivt är den ofta så lång och krånglig att få orkar läsa igenom den och ännu färre förstår den.

Ticnet en av de värsta

Ett konkret exempel är Ticnet. Idag är det nästan omöjligt att köpa biljetter till många konserter och idrottsevenemang utan att gå genom Ticnet. Och för att få köpa biljetterna måste du bli medlem och acceptera att Ticnet sprider dina uppgifter till andra företag – som då lagligen kan kontakta dig med skräddarsydd reklam, även om du är med i NIX.

Det kan handla om “evenemangspartners”, alltså företag som Ticnet samarbetar med. Men också om “tredje part”, vilket bland annat betyder företag utanför Europa. Vilka företag det rör sig om har du ingen kontroll över, men de har nu rätt att mejla, ringa och smsa dig med skräddarsydd reklam, trots att du är med i NIX.

Ticnett biljett

För att kunna köpa biljetter via Ticnet måste du godkänna att Ticnet sprider vidare uppgifter om dig till andra företag.

Det här vill vi se ett stopp för. Det måste bli väldigt tydligt för alla konsumenter vad de tackar ja till genom att acceptera ett företags personuppgiftspolicy. Vi vill att du ska kunna handla på nätet utan att dina personuppgifter och uppgifter om dina vanor och hur du beter dig som kund sprids runt om i världen

Vi vill se ett större skydd för den personliga integriteten, genom:

  • Ett slut på obegripliga och långa avtalsvillkor
  • En större öppenhet kring hur personuppgifter används och säljs vidare
  • Obligatorisk möjlighet för privatpersoner att kunna radera sina personuppgifter
  • Möjlighet att vara anonym på nätet när man handlar eller surfar

För att skapa opinion i frågan har vi bland annat anmält Ticnet, Adlibris, IKEA, CDON och Booking.com till Datainspektionen för brott mot personuppgiftslagen. Tyvärr valde Datainspektionen att inte pröva fallet. Vi har även anmält Ticnet till Konsumentverket för oskäliga avtalsvillkor. Där väntar vi på besked.

Vill du veta hur du kan skydda din personliga integritet när du handlar på nätet. Läs vår checklista Skydda din personliga integritet!