Här är de 10 viktigaste sakerna du behöver veta om din rätt som konsument!

  1. Det är frivilligt för företag att erbjuda öppet köp och bytesrätt när du handlar i en butik.
  2. Handlar du utanför en butik, d.v.s. i ett gatustånd, av en hemförsäljare eller via internet, telefon, tv-shop och postorder har du 14 dagars ångerrätt.* 
  3. Upptäcker du ett fel på varan eller tjänsten ska du klaga direkt till den som har sålt varan eller tjänsten till dig. Det gäller oavsett om företaget skulle hänvisa dig till tillverkaren. 
  4. Du har rätt att klaga på ursprungliga fel på varor och tjänster i upp till tre år efter köptillfället. Det gäller även när du köper begagnat och utan garanti.
  5. Garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar och behåller kvaliteten under en viss tid. Men vad som ingår i garantin varierar, så kolla noga. Det är alltid frivilligt av butikerna att erbjuda sina kunder garanti.
    Superhjälte barn 
  6. Under garantitiden är det säljaren som måste bevisa att ett fel på varan INTE är ursprungligt (d.v.s. att säljaren måste kunna bevisa att felet inte fanns där från början). Har du ingen garanti är det ändå säljaren som i sex månader efter köpet måste bevisa att felet inte är ursprungligt. Efter sex månader är det du som måste bevisa att felet fanns där redan när du köpte varan.  
  7. Att något är ”fel” innebär inte bara att det är trasigt, utan det kan också handla om att varan inte stämmer överens med avtalet, att bruksanvisning saknas, att det är bristande information (som till exempel att man inte talar om att ett plagg färgar av sig vid tvätt eller torrfäller), att varan skiljer sig från vad som utlovats, eller att en tjänst inte har utförts som den ska. 
  8. Både muntliga och skriftliga avtal är bindande för båda parter.** 
  9. En automatisk avtalsförlängning får bara göras om man från början avtalat om det och om företaget i god tid innan det är dags att säga upp avtalet meddelar dig detta.
  10. Fakturaavgift behöver du bara betala om det är avtalat om det. Det finns inga krav på att företag ska skicka ut en påminnelse om du missat att betala, utan fakturan kan gå direkt till inkasso eller kronofogden. 

* Dock finns det undantag för vissa varor och tjänster t.ex. evenemangsbiljetter och resor.
** Undantag är köp av fastighet, andel i semesterhus, premiepensionsrådgivning och löpande skuldebrev.