Bojkott

Vilket företag du väljer att ge dina pengar till kan ses lite som att rösta i ett val. Du kan välja vilka företag du vill belöna och vilka du inte vill stötta, beroende på hur de gör affärer. Du kan göra det själv, men det blir mycket mer effektivt ju fler konsumenter som går samman. Om tillräckligt många bojkottar ett företag förlorar företaget pengar och tvingas till förbättringar. Så här gör du:

1. Välj ut det företag du vill bojkotta. Anledningen kan bland annat vara att företaget struntar i konsumenternas rättigheter, är en miljöbov, eller ger dåliga villkor till människorna som arbetar för dem eller använder personuppgifter på ett integritetskränkande sätt.

2. Kolla upp fakta. Om du vill bojkotta ett företag för att det inte tar sitt ansvar för miljön eller hur arbetarna har det i fabrikerna måste det finnas minst en rejäl undersökning eller andra fakta som verkligen visar att det är sant. Om du vill bojkotta ett företag för att det inte lät dig reklamera en vara som du hade rätt att reklamera kan det vara bra att vara säker på att det inte var ett missförstånd och att undersöka om fler har upplevt samma sak.

3. Formulera krav som företaget kan uppfylla i realiteten för att häva bojkotten. Varna företaget att det kommer att ske en bojkott. Ibland är det fullt tillräckligt med bara ett hot för att få företaget att ändra sig.

4. Starta bojkotten och sprid budskapet via bekanta, sociala medier som Facebook, Twitter och Instagram, webbsidor, e-post och andra passande forum. Du kan också göra en namninsamling eller en undersökning där du frågar vad andra människor tycker om det företaget gör. Om du vill få ännu bättre spridning kan du samla ihop fakta, underskrifter och/eller undersökningsresultat och kontakta medier för att försöka få dem att skriva om frågan. 

Har du anordnat en lyckad bojkott och vill berätta hur du gjorde? Tipsa oss eller andra och dela det på vår Facebooksida!

Exempel på framgångsrik bojkott: vin från SydafrikaUnder apartheidregimen var det många människor världen över som med framgång bojkottade varor från Sydafrika för att underminera regimen ekonomiskt. 

Buycott/Carrotmob

Istället för bojkott - belöna bra företag. Så enkelt kan en carrotmob/buycott förklaras. Det handlar om att en stor samling människor besöker en butik, en restaurang eller ett kafé och främjar verksamheten genom att handla där vid en viss tidpunkt. Det är alltså en motsats till bojkott och ett sätt att uppmuntra företagare som gör bra saker, som att t.ex. erbjuda miljö- eller rättvisemärkta produkter i sitt sortiment eller på annat sätt aktivt verka för en bättre miljö eller mer rättvisa produkter. Men i första hand är det ett påverkansverktyg, för att få uppmärksamhet kring de bra alternativen och driva på utvecklingen framåt.  
Så här gör du:

1. Välj ut ett företag som ni vill belöna, eller ännu hellre, informera några företag om att det kommer att ske en carrotmob och låt det bli en budgivning om vilket företag som kommer att göra mest för miljön för att ni ska välja att besöka just dem. 

2. Bestäm ett datum och en tid för när carrotmobben kommer att ske.

3. Samla alla ni känner och sprid via vänner, Facebook, Twitter och webbsidor att ni planerar en carrotmob. Var noga med att förklara varför ni gör det här – varför företaget förtjänar stödet.

4. Kör! Träffas på den bestämda tiden och platsen, köa (så det syns, vilket kan dra mer folk) och börja köpa! Det kan också vara bra att ha ett diplom till det besökta företaget. Om ni vill ha extra uppmärksamhet – kontakta medier i god tid före carrotmobben och förklara vad som ska ske.

5. Följ upp att företaget gör vad de har lovat efter carrotmobben.
Här kan du läsa om när Medveten Konsumtion genomförde Sveriges första Carrotmob.

Morötter istället för piska

Obs! Tänk på att onödig konsumtion är just onödig och oftast dålig för miljön. Att köpa saker man inte behöver är aldrig bra, även om de är miljövänliga eller etiskt schyssta.