Sveriges Konsumenter söker en kommunikatör med intresse för konsumentfrågor och hållbarhet. En del av tjänsten innebär ett kommunikations- och kampanjansvar för projektet Fair Finance Guide. 

Arbetet innebär i huvudsak följande:
Att i nära samarbete med kommunikationsansvarig och projektledare:

  • Planera och skapa innehåll i sociala mediekanaler

  • Utveckla och skriva artiklar till webbsidor

  • Pressarbete och mediekontakter vid olika utspel och kampanjer

  • Omvärldsbevakning och bevakning av politiska frågor

  • Planera och koordinera kommunikation, kampanjer och event med samarbetsorganisationer i Sverige och internationellt i projektet Fair Finance Guide

  • Mäta och rapportera resultat i olika kanaler, även på engelska.

  • Administrativa uppgifter med koppling till kommunikationsarbete

    Placeringsort: Stockholm 

Kvalifikationer
Erfarenhet av följande områden är meriterande:

  • Arbete som kommunikatör eller journalist

  • Arbete med CSR, hållbarhetsfrågor eller konsumentfrågor

  • Arbete med kampanjer och påverkansarbete

  • Arbete med webb och sociala medier

  • Arbete i ideella organisationer, professionellt eller på fritiden

  • Kunskap om och intresse för politik nationellt och i EU

  • Utbildning i kommunikation, statsvetenskap eller annan relevant utbildning

  • Kunskap i layoutprogram och erfarenhet av Episerver och/eller Umbraco

Sveriges Konsumenter eftersträvar mångfald på arbetsplatsen. 

Som person bör du ha ett starkt intresse för rättighets- och hållbarhetsfrågor och gilla att arbeta med förändring och påverkan. Vi söker en person som kan arbeta självständigt, är kreativ och tar egna initiativ. Du bör vara utåtriktad, gilla att ha kontakter med medier och ha lätt för att samarbeta. Arbetet kräver bra engelskkunskaper och innebär ibland utlandsresor.

Om Sveriges Konsumenter
Sveriges Konsumenter är en ideell, oberoende paraplyorganisation med 23 medlemsorganisationer. Organisationen arbetar för ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt. Vi driver flera stora utvecklingsprojekt, ger ut tidningen Råd & Rön samt bedriver konsumentvägledning. Sammanlagt arbetar ca 20 personer på det gemensamma kontoret på Hornsgatan 172 i Stockholm. Läs mer om Sveriges Konsumenter här. Läs mer om projektet Fair Finance Guide på fairfinanceguide.se

Mer information
Frågor besvaras endast via e-post av christin.holm.gatica@sverigeskonsumenter.se (allmänna frågor om tjänsten) jakob.konig@sverigeskonsumenter.se (om projektet Fair Finance Guide).

Arbetstid/Varaktighet/Arbetsplats
80 procent. Kan eventuellt utvecklas till 100%.
Tillträde snarast. Varaktighet till och med 31 december 2017 med möjlighet till förlängning. Tjänsten är placerad på Sveriges Konsumenters kansli i Stockholm.

Lön
Efter överenskommelse. Kollektivavtal med KFO-Unionen gäller.

Ansökan
Välkommen med din ansökan inklusive kortfattad meritförteckning och löneanspråk. Sista ansökningsdag är 29 mars 2017. Märk ansökan "Kommunikatör" och skicka ansökan till: info@sverigeskonsumenter.se eller Sveriges Konsumenter, Box 38001, 100 64 Stockholm.