Kommunikation på Sveriges Konsumenter är ett roligt, viktigt, engagerande, varierat och utmanande arbete med att föra ut frågor som är betydelsefulla för miljoner människor. Arbetet innebär att skriva texter, publicera på webb och arbeta med såväl massmediakontakter som sociala medier, tillsammans med kommunikationsteamet. Vi arbetar brett med viktiga sakfrågor både nationellt och inom EU. Viktiga fokus idag och framöver kommer bland annat att vara digitala tjänster, konsumenträtt och hållbar konsumtion.

En del av tjänsten (30-40 procent), innebär projektledning av vårt arbete med standardisering, vilket är den process där lagstiftning preciseras med mer detaljerade och tekniska specifikationer av varor och tjänster. Det innebär att underhålla och utveckla ett nätverk av ca 20 engagerade konsumentrepresentanter samt ha regelbunden kontakt med våra medlemsorganisationer, SIS (The Swedish Standards Institute), och med den europeiska konsumentrösten i standardisering, ANEC.

Arbetsuppgifter

  • Skriva artiklar och annat innehåll till hemsidan, Facebook, Twitter, nyhetsbrev, trycksaker samt mejlutskick, samt svarshantering på sociala medier.
  • Mediakontakter – proaktivt och reaktivt, d v s att både initiera aktiviteter, skriva och skicka pressmeddelanden liksom att bistå journalister som hör av sig.
  • Ansvara för kampanjer och större seminarier.
  • Nyhetsbrev, trycksaker, utskick till medlemsorganisationerna.
  • Underhåll, utveckling och administration av det nätverk som byggts upp med konsumentrepresentanter i standardiseringsarbetet samt kontakter med centrala organ i standardiseringen.

Kvalifikationer

Vi söker en person med god förmåga att interagera med andra människor, som är van att ta eget ansvar, är nyfiken, har lätt att lära nytt och att sortera bland olika sorters material.

  • Kommunikationsutbildning och/eller erfarenhet av arbete som kommunikatör eller journalist.
  • Vana att snabbt och självständigt skriva redaktionella texter.
  • Självgående datoranvändare. Kunskaper i följande program krävs: Office-paketet, Adobe InDesign och PhotoShop.
  • Ordningsam och van hålla i trådarna i ett nätverk av det slag som beskrivs ovan i standardiseringsprojektet.
  • Vana av att sköta administrativa uppgifter inom projektdelen.
  • Vana att arbeta med webbpublicering av text, bild, film etc och goda kunskaper om sociala medier. Gärna kunskaper i Umbraco.
  • Erfarenhet av arbete i ideella organisationer.
  • Utmärkta kunskaper i engelska.
  • Kunskaper om samhällets beslutssystem, nationellt såväl som i EU.
  • Erfarenhet av politiskt påverkansarbete, gärna inom ideella organisationer och god samhällskunskap och kunskap om EU:s beslutsprocesser.
  • Förmåga att hålla ett helikopterperspektiv när ämnena är många.

Om Sveriges Konsumenter

Sveriges Konsumenter är en ideell, oberoende paraplyorganisation med 21 medlemsorganisationer. Organisationen arbetar för ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt. Sveriges Konsumenter har en handlingsplan med siktet inställt på att växa och få större genomslag. Vi driver flera stora utvecklingsprojekt, ger ut tidningen Råd & Rön samt bedriver konsumentvägledning. Sammanlagt arbetar ca 25 personer på det gemensamma kontoret på Hornsgatan 172 i Stockholm.

Mer information

Frågor besvaras endast via e-post av jan.bertoft@sverigeskonsumenter.se

Fackliga frågor besvaras av Elin Sandström, Unionens fackklubb,
elin.sandstrom@sverigeskonsumenter.se

Arbetstid/varaktighet

90-100 procent. Projektanställning till och med 28 februari 2020, med möjlighet till förlängning. Tillträde snarast efter 1 juni.

Ansökan

Välkommen med din ansökan inklusive kortfattad meritförteckning och löneanspråk. Sista ansökningsdag är 7 maj 2018. Märk ansökan ”Kommunikatör/projektledare” och skicka ansökan till: ansokan@sverigeskonsumenter.se eller
Sveriges Konsumenter
Box 38001
100 64 Stockholm