Konsumentpriset Blåslampan ska gå till en person, organisation eller ett företag som på ett inspirerande och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Det kan till exempel vara  någon som på ett bra sätt kämpat för ökat konsumentskydd eller fört konsumenternas talan i viktiga debatter, eller  företag och organisationer som driver tjänster eller affärer med lösningar som förenklar konsumenternas vardag och gynnar hållbarhet. Den röda tråden ska vara att konsumenterna - och genom dem samhället - på något vis gynnas.

Vinnaren får 10 000 kronor, en antik blåslampa och en prenumeration på Råd & Rön och så äran förstås.

Blåslampan 2018 - Facebookgruppen Tågsemester

Vinnare av blåslampan 2018 är Susanna Elfors, personen bakom facebookgruppen Tågsemester. Hon har skapat ett framgångskoncept där konsumenter hjälper varandra för att reda ut såväl stora som små frågor vad gäller tågresande när och fjärran. Det är inspirerande, praktiskt och inte minst hållbart - vilket både dagens och framtida konsumenter tjänar på. Därför tilldelas hon i år konsumentpriset Blåslampan. Läs mer här.

Här kan du se tidigare års vinnare