Sidans innehåll

    1. Telefonförsäljning

    Fråga:
    Förra året var vi på semester i Portugal när det ringde ett okänt nummer på min mobiltelefon. Jag svarade och förstod att det var någon som försökte sälja en hudvårdsprodukt som jag absolut inte ville ha, men det var dålig täckning där vi var och när vi kom hem från semestern låg det en faktura från företaget som påstod att jag hade köpt ett abonnemang. Dessutom hade fakturan förfallit efter bara 10 dagar. Och betala extra för att ha svarat på samtalet från utlandet fick jag också. Får de verkligen göra så? Och vad ska jag göra för att detta inte ska hända igen?

    Svar:
    Det bästa du kan göra är att inte svara på säljsamtal, eller åtminstone lägga på när du hör att det är någon som vill att du köper något. Sen gäller det att alltid hålla koll på sin post, även när du är bortrest. Det är ens skyldighet att hålla koll på sin brevlåda och nödvändigt för att du i det här fallet ska kunna bestrida en felaktig faktura.

    2. Flyg enkel väg

    Fråga:
    Min son bor i Italien och som överraskning hade jag köpt en flygbiljett för att han skulle kunna vara hemma på sin födelsedag. Sedan skulle vi bila ner tillsammans till Italien. När jag bokade resan var det billigare att köpa en tur och retur biljett från Göteborg så jag gjorde det. Men när han skulle ta flyget fick han inte flyga, flygbolaget menade att han hade gjort ett avtalsbrott genom att inte genomföra den första resan. Stämmer det?

    Svar:
    Det kan säkert stämma och det ska framgå om det finns sådana regler i avtalsvillkoren. De flesta flygbolag har sådana bestämmelser. Köper du en tur och returbiljett måste du vara med på planet dit för att biljetten tillbaka ska vara giltig.

    3. Vitvaror till sommarstugan

    Fråga:
    När vi skulle öppna vår sommarstuga för säsongen åkte vi och köpte en tvättmaskin som vi ska ha i stugan. Det var jätteskönt att enkelt kunna tvätta kläder och lakan på plats, men efter bara en månad slutade tvättmaskinen tömma vatten. Vi har ringt till butiken som sålde den, men de säger att de inte kan komma och reparera den då vår sommarstuga ligger för långt ut på landet.  Stämmer det?

    Svar:
    Nej det stämmer inte. De kan inte neka en reparation av en reklamerad tvättmaskin eller annan vitvara bara för att du som köpare har fraktat den dit du ville ha den. De är skyldiga att ordna med lämplig reparation av tvättmaskinen oavsett om du har tagit med den ut till sommarstugan så länge det finns en farbar väg dit.

    4. Betala i svenska kronor utomlands

    Fråga:
    Ofta när man är utomlands och köper något med kort får man frågan om man vill att summan dras i den lokala valutan eller i svenska kronor. Hur ska man veta vilket som är bäst?

    Svar:
    Det är säkrast att välja att betala varan i den lokala valutan. Väljer du att betala med svenska kronor blir det oftast en dyrare affär.  Det handlar inte bara om valutakursen utan det kan även vara så att butiken tar ut en avgift för att du ska få betala i svenska kronor.

    5. Regnjackan

    Fråga:
    Det var så regnigt i juni att jag bestämde mig för att köpa en ny regnjacka. Jag hittade en billigt på rea och den funkade fint så länge det inte regnade så mycket. Men efter att jag använt den några gånger märkte jag att den tog in vatten både genom sömmarna och genom tyget. När jag ville klaga och reklamera jackan i butiken sa de att jag inte kunde klaga eftersom att jag hade fått den till ett så bra rabatterat pris. Det tycker jag inte låter helt rätt.

    Svar:
    Du kan reklamera en vara oavsett vad den kostade. Vissa varor anses dock slitas mer än andra. Om företaget har satt ned priset på grund av ett fabriksfel eller annan anledning, måste de meddela detta vid köpet. Enligt dig var den nedsatt i pris utan någon sådan information. I Sverige har du 3 års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Det är alltid du som ska visa att produkten faktiskt är felaktig, men om du reklamerar inom 6 månader efter köpet är det säljaren som måste bevisa att felet inte fanns från början