- Resultatet är ett kraftigt underkännande av hur bankernas så kallade rådgivning fungerar idag. Det är hög tid att regelverket skärps för att stävja intressekonflikterna hos finansiella rådgivare, bland annat genom att införa ett provisionsförbud och tvinga bankrådgivare att kalla sig för ”säljare”, annars invaggas konsumenterna i en falsk trygghet, säger Jakob König, expert på finansiella tjänster hos Sveriges Konsumenter.

Sveriges Konsumenters krav ingår i valplattformen 100 krav för en starkare konsumentpolitik. Enligt en rapport från Finansinspektionen har det visat att rådgivare tjänade upp till tio gånger mer i provision på dyra finansiella produkter jämfört med sparformer som var mer fördelaktiga för kunden.Forskare på Stockholms Universitet har räknat ut att svenska sparare betalar upp till fem miljarder kronor per år i onödiga avgifter bara för sitt sparande i dyra Sverigefonder, fonder som deras bankrådgivare ofta rekommenderat dem. 

Systemfelet, att kundens bästa kommer i andra hand, gör att Sveriges Konsumenter har krävt att alla konsumenter ska ha tillgång till oberoende finansiell rådgivning, bland annat i en debattartikel i Dagens Nyheter tidigare i år. 

Ett provisionsförbud kan snart komma att föreslås av den statliga värdepappersmarknadsutredningen.

Rapporten som publiceras idag heter Långsiktiga finansiella spartjänster till konsument – underlag till bedömningar av åtgärdsmöjligheter.