– Rätten att fundera över och jämföra det erbjudande man fått vid ett överraskande samtal borde vara självklar. Allt fler samtal från konsumenter som vi konsumentvägledare tar emot börjar med att de känner sig lurade. Dessa samtal handlar till stor del om telefonförsäljning, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.

Sveriges Konsumenter hade gärna sett att utredningen hade gått längre, till exempel genom ett omvänt NIX-register där du registrerar dig om du önskar få säljsamtal istället för tvärtom. Detta är ett av organisationens 100 krav till politikerna. Om förslaget om skriftligt godkännande går igenom har konsumenterna dock vunnit mycket.

– Det finns en stor förväntan hos konsumenterna att något nu görs åt problemen med telefonförsäljning. Många har känt sig pressade eller inte förstått att det varit ett avtal de ingått i och det hoppas vi att det blivit ändring på så snart som möjligt, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter, som även suttit med i utredningen som expert.

Kontakt:
Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, 070 797 79 87
Maria Wiezell, konsumentvägledare Sveriges Konsumenter, 070 281 69 66