Appar är populära verktyg för att komma i form och hålla koll på träningsresultat. Men för att använda apparna måste man medge att uppgifter används på ett sätt som strider mot dina rättigheter som konsument.

­–Det är orimligt inte kunna veta var viktiga data om ens person och kropp tar vägen. Idag är många avtalsvillkor både långa och obegripliga. Alla ska kunna förstå företagens avtalsvillkor. Skyddet av privat information måste gå att lita på så att den inte missbrukas, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Forbrukerrådet har undersökt tränings- och hälsoapparna Endomondo, Runkeeper, Strava, Lifesum och MyFitnessPal. Det övergripande resultatet sammanfattas i tabellen.

Tabell på vad apparna tar för information
Klicka här eller på bilden för att se tabellen i större format

Samtliga appar visar på stora brister i hur man hanterar användarnas data. Kaloriräknaren MyFitnessPal utmärker sig särskilt negativt. Det handlar om långa och obegripliga användarvillkor, som dessutom kan ändras när som helst utan att användaren meddelas.

Myfitnesspal förbehåller sig rätten att använda konsumenternas namn och profilbilder till vad de vill – under en evig tid.

Undersökningen visar även att Runkeeper och MyFitnessPal spårar användarna även när appen är avstängd. Endomondo kommunicerar dessutom smartphoneanvändarens position även när appen inte används.

–Det är inte acceptabelt att Runkeeper och Endomondo kommunicerar var konsumenterna befinner sig när de inte tränar. Att spåra konsumenterna dygnet runt kan endast rättfärdigas om detta är centralt för att appens användningsområde och konsumenten är fullt medveten om att det sker, fortsätter Jan Bertoft.

Om undersökningen

Sveriges Konsumenters systerorganisation norska Forbrukerrådet kommer under senare delen av 2016 fortsatt analysera appar för att undersöka vilka konsumentdata de sprider till tredje part och till vilka delar av världen.

Avsikten med undersökningen är att skapa en ökad medvetenhet kring vad vi tackar ja till. Vi vill också lägga mer press på app-tillverkarna för att få mer konsumentvänliga lösningar som är designade för att skydda konsumentens integritet.

Läs mer om undersökningens resultat hos Forbrukerrådet

Var med och påverka

Utnyttjande av konsumenternas data och avtalsvillkoren i sin nuvarande form är både otydliga och otillbörliga. Man ska inte behöva avsäga sig sina digitala rättigheter och sin integritet för att få använda en app. Var med i uppropet!

Vår generalsekreterare kommenterar "integritetsfällan" i sin blogg, läs inlägget här.